רגע לפני שאני מגיעה לעניין – הפוסט הזה מתאר מוצר מסחרי. בדרך כלל אני נמנעת לחלוטין מהמלצות על מי שישמחו לקבל את כספכם, אבל המוצר הזה נראה לי מגניב, חדשני, ובהחלט שווה בדיקה, ולכן החלטתי הפעם לחרוג ממנהגי. בסוף הפוסט תמצאו גם את הפרטים היבשים. כן, אני מתכוונת לכסף. (אני, אגב, לא מרוויחה מזה כלום.)
"חוק הסופרים" – זוכרים אותו? למי שלא ניסה להוציא אז ספר זה עוד משהו שהיה פעם, לא כזה משמעותי בסופו של דבר. מי שניסה להוציא אז ספר זוכר איזו טלטלה עברה על עולם הספרות.
החוק הזה – שממש כמו כוסברה, יכולת ממש לאהוב אותו או ממש לשנוא אותו, אבל לא היה אפשר להיות אדישים אליו – שינה לחלוטין את כללי שוק הספרים, והערים קשיים בלתי אפשריים על סופרי ביכורים. לסופרים חדשים לא היה שום סיכוי אז. כמעט. והספרות העצמאית, שאמזון הפריחה בארצות הברית פחות או יותר באותה התקופה, נראתה פתאום כמו רעיון ממש ממש טוב.
בדיוק באותה התקופה ניסה אבישי אשכנזי להוציא את ספרו "דייט 564". הספר עבר תהליך עריכה רציני ודקדקני. אבישי עשה כל מה שצריך… אבל זה לא עבד. הספר שלו לא התקבל להוצאה מסורתית. ובלי הוצאה מסורתית – לא פשוט בכלל להגיע לרשתות הספרים. וגם אם תחליט להוציא את הספר לבד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ותעבוד עם המפיץ הכי טוב בארץ – צריך מישהו שיהיה לו חשוב מספיק להוציא את הספרים מהמחסן ולשים אותם בדוכנים, וכסופר שיש לו ספר אחד – הכוח שלך מעט מוגבל… ומה לגבי קשר בין הסופר והקוראים?
ובכן, אבישי הלך הביתה לעשות שיעורי בית.
התוצאה היא מוצר טרנסמדיה מגניב ביותר. רגע, אל תברחו! כבר מסבירה.
טרנסמדיה, על פי ויקיפדיה, הוא מונח שמתאר יצירת סיפור תוך שימוש ביותר מפלטפורמת תקשורת אחת. למשל סיפור שמסופר בו זמנית על ידי סרטי קולנוע, אתרי אינטרנט, משחקי מחשב וסדרת טלוויזיה.
אבישי פיתח אפליקציה שמאפשרת לעשות בדיוק את זה. Greatboox היא אפליקציה שמהווה מעין השלמה לספר, ויוצרת חוויית קריאה שונה: בתוך האפליקציה אפשר לשים כל דבר שיעלה בדעתכם (כמעט, יש לשער…): תמונות, סרטים, תוספות שנחתכו בעריכה או החלטתם להוסיף אחר כך, קישור לחנות שמוכרת את הבגדים של הגיבורים, פודקאסט של דמויות מהסיפור, פס-קול לספר, קהילת עוקבים ועוד ועוד.
למה זה טוב?
יצא לכם פעם לקרוא ספר שלא יכולתם להתנתק ממנו? שרק רציתם להישאר בעולם שלו עוד ועוד? אצל הילד הצעיר שלי אלה הארי פוטר ויומנו של חנון. הילד קורא את הספרים האלה שוב ושוב ושוב. בפייסבוק יש קהילה מפותחת ביותר של Outlander – מדברים שם על הסרטים, הספרים, הדמויות, סיפורי האהבה, הבגדים שהם לובשים, צמחי המרפא, ועוד ועוד ועוד. ברור שמי שמתאסף סביב הקהילה הזו ימשיך לקרוא כל ספר שתוציא דיאנה גבלדון, ולראות את כל פרקי הסדרה, ייתכן שגם שוב ושוב. הם עשויים גם לקנות ספלים ומוצרים אחרים שמתייחסים לסדרה… בקיצור עסק שלם שמבוסס על קהילת מעריצים נלהבת. לא מתחשק לכם משהו כזה?
אוקי, אתם בטח חושבים כרגע, מה זה אומר תכלס?
יפה. ובכן, שאלתי. לקוראים זה לא עולה כלום. אין שום דבר שימנע מהם להוריד את האפליקציה לטלפון שלהם ולשקוע בכל עולם סיפורי שייכנסו אליו.
הסופרים לעומת זאת צריכים להשקיע קצת, וזה עובד ככה: לכל ספר שכתבתם אתם יכולים ליצור ערוץ. הערוץ הזה יכיל את כל התכנים שתחליטו להעלות אליו, וזה עולה 14 דולר לחודש. (כן, האפליקציה הזו מיועדת בסופו של דבר לשוק העולמי…) כל עוד אתם משלמים – אתם יכולים להכניס לערוץ הסיפורי כל תוכן שיעלה בדעתכם, וגם לתת לקוראים שלכם מתנות ולקבל את כתובות המייל שלהם כדי לשמור איתם על קשר. כעבור שנה, אם החלטתם שאתם לא רוצים להעלות תכנים נוספים, אתם יכולים לעצור את התשלומים, אבל התכנים שיצרתם נשארים באפליקציה. הם לא נמחקים!
מעניין?
צרו קשר עם אבישי כדי להתחיל לעבוד. אבישי מבטיח ליווי אישי לכל סופר.
ושובו לספר כאן בתגובות איך היה.
בהצלחה!
השאר תגובה