בשנים האחרונות צצה לה דרך חדשה למכור ספרים, והיא מימון המון.

יש יתרונות מעניינים במימון המון

מימון המון הוא דרך נהדרת לעשות מכירה מוקדמת. יש אנשים שמכרו כך מאות ספרים (לא, לא כולם, אבל יש).

מימון המון זו דרך טובה לקבל את הכסף בדיוק כשצריך אותו כדי לשלם על עריכה, הגהה, עימוד, כריכה, הדפסה, יח"צ, שיווק, וכן הלאה וכולי. מה שהופך את זה לדרך מצוינת להוציא ספר ללא תמיכה של הוצאה מסורתית מוכרת ומממנת.

מימון המון זו גם דרך טובה לבנות קהילה. וקהילות זה עניין חשוב בעידן החברתי שלנו. כל סופר רוצה קהילה. טוב, רוב הסופרים רוצים קהילה. בין התומכים יהיו אנשים שסתם מצא חן בעיניהם לשנייה, שילמו ושכחו, ויהיו גם כאלה שירגישו שותפים ויפעלו עוד כדי לעזור לכם להצליח.

מימון המון כאלטרנטיבה להוצאה גם עוזר לנו לשמור על הזכויות על היצירה שלנו (אם הייתה אפשרות לצאת בהוצאה מסורתית. לא תמיד זה אפשרי).

אבל יש גם חסרונות

מימון המונים הוא עבודה בפני עצמה.

רוצים שהקמפיין יצליח? פנו לכם את תקופת הקמפיין ועוד כחודש להכנות – מכל עבודה אחרת. זה לא "רץ" וזהו. צריך להיות שם כל הזמן.

האמת היא שיש פרויקטים רבים שלא מצליחים. בארץ יש שלושה אתרים של גיוס המונים. מימונה, הדסטארט וג'אמפסטרטר. ניסיתי למצוא סטטיסטיקות כדי לראות עד כמה הם מצליחים, אך לשווא. מימונה והדסטארט ככל שהצלחתי לגלות – לא מפרסמים סטטיסטיקות, ובג'אמפסטרטר, שמאפשר גם מימון חלקי, כתוב שכל הפרויקטים גייסו בהצלחה (אבל המשמעות היא שלפעמים צריך למצוא מקורות נוספים למימון הפרויקט). לעומת זאת, קיקסטרטר (kickstarter) אחד מאתרי מימון ההמון הגדולים בעולם (אם לא ה), כן מפרסם סטטיסטיקות. על פי הסטטיסטיקה האחרונה, יש בו 35% של הצלחות. כלומר – 65% של אי הצלחות, ואם נוותר על הפוליטיקלי-קורקט – כישלונות.

עוד עניין שלדעתי הוא משמעותי, אבל אין לי שום סטטיסטיקות שיתמכו בתחושה הזאת: יש המון פרויקטים מהסוג הזה. פעם, כשראיתי כזה פרויקט, התלהבתי מהיוזמה, מהיצירתיות, והנחישות… הייתי מוכנה להשתתף במימון ולו בגלל הדברים האלה. היום זה מעין סטנדרט. אנשים מזמינים אותי לממן את החלום שלהם. וזה מקסים שהם מנסים להגשים חלומות, אבל אני פחות מבינה איך זה קשור אליי. כן נכמר לבי כשאני רואה מימון המון שמיועד לסיוע לחולה או לפרויקט שיש לו ערך מוסרי או לאומי בעיניי. וגם באלה – לאחרונה שמעתי שיש גם הונאות… בקיצור – מורכב.

ודבר אחד אחרון: מימון המון סוחט רגשית. חשוב לדעת את זה. יש גל של תומכים בהתחלה, גדול או קטן, ואז צניחה ארוכה ומכאיבה וקשה של התמיכות, ולפעמים זה שוב מזנק בסוף, ולפעמים… לא.

החלטתם ללכת על זה בכל זאת?

קודם כול – שיהיה בהצלחה!! וחוץ מזה, בואו נראה מה חשוב להכין:

כמה כסף אתם רוצים?

ראשית כול אתם צריכים להחליט על סכום המימון. אתם צריכים לדעת כמה כסף בדיוק אתם צריכים. כדי לגלות את התשובה לזה, חשוב שתבינו כמה כסף נדרש לפרויקט (אם זה ספר, בדקו מראש כמה יעלה לכם לערוך אותו, כמה להגיה, כמה לעמד, כמה יעלה עיצוב הכריכה, כמה תעלה ההדפסה, וכמה יעלה המשלוח). זה עדיין לא הכול. יש מתנות בפרויקט? (חייבות להיות מתנות בפרויקט, ככה הפלטפורמות האלה עובדות…) – כמה עולות לכם המתנות? כמה עולה המשלוח שלהן? כמה תעלה הפקת הסרט לפרויקט? ומה לגבי שיווק הפרויקט? האם תשתמשו בשיווק ממומן? פייסבוק? גוגל? האם אתם מסוגלים לעשות את זה לבד, או שאתם זקוקים לאיש מקצוע? (רמז: גם איש מקצוע עולה כסף…)

אזהרה: זמן כתיבת הספר או חופשת כתיבה וכדומה – אי אפשר לכלול בסכום שאתם מגייסים. אנשים לא יקבלו בהבנה בקשה כזאת. וגם – בבקשה אל תתחילו פרויקט מימון לפני שהשלמתם את כתיבת הספר. זה מתכון בטוח לספר שלא ייכתב לעולם.

חשוב: שימו לב לעמלה שהאתר יגבה מכם בסוף התהליך, והוסיפו את העמלה לסכום שאתם רוצים לקבל. אחרת יחסר לכם כסף למימוש הפרויקט.

ועוד דבר אחד אחרון וחשוב שצריך לדעת: אל תתפתו לבקש יותר כסף מכפי שנדרש לכם. גם כדי שהתומכים ירגישו שמדובר בסכום ריאלי ולא בעקיצה, וגם כדי שיהיה לכם קל יותר להגיע לסכום הזה ולסיים את הפרויקט בהצלחה.

הבנתם כמה יעלה הפרויקט? לא פספסתם את חישובי המע"מ בדרך? נפלא.

ממשיכים הלאה.

כמה זמן יימשך הפרויקט?

אפשר 30 יום, 45 יום, 60 יום, וככל הנראה יש אפשרויות נוספות.

שימו לב שתקופת הפרויקט מיועדת לעבודה על הפרויקט. כלומר – קושי להביא הכנסות ממקורות אחרים. הוסיפו למשוואה את הלחץ הנפשי שתהיו נתונים בו לאורך התקופה הזאת, והגיעו למספר הימים המתאים לכם.

זמן הפרויקט

שימו לב לזמן שבו מתנהל הפרויקט. האם יש חגים או חופשות במהלך התקופה הזאת? חגים וחופשות יכולים להרוג לכם את הפרויקט, אלא אם כן הפרויקט קשור אליהם ואז אולי דווקא כדאי להשתמש בזמן הזה. שימו לב לשנת הלימודים, לאולימפיאדה, ליורוליג…

אל תעלו פרויקט עכשיו ומיד, אלא אם כן יש קהילה שמחכה לו. התכוננו!

תמהיל המתנות

תמהיל מתנות הוא פירוט המתנות שאתם מציעים למקדמים. זה אחד האלמנטים החשובים ביותר בכל הסיפור הזה. ראשית – הפרויקט שלשמו אתם מגייסים את הכסף צריך להופיע בין שלוש המתנות הראשונות. גם כי זה כל העניין וזה מה שאתם רוצים למכור, וגם כי אנשים יבדקו אתכם, ואתם רוצים להיתפס כאמינים.

אני ממליצה ששאר המתנות יהיו קשורות לתחום שעליו אתם כותבים, כדי ליצור לכם קהילה מדויקת יותר, ולא סתם כל מתנה שתרמו לכם, בלי שום קשר לכלום. אם כתבתם ספר על לידה ותמכו בפרויקט שלכם תמורת חופשת סקי ברומניה – הרווחתם כסף, אבל לא הרווחתם חבר בקהילה, וחבל.

שמרו מתנות שתוסיפו בהמשך הדרך. זה יעזור לכם לעורר עניין מחודש בפרויקט בתקופות השוממות.

סיפור הפרויקט

סיפור הפרויקט הוא התשתית של הכול. ספרו מי אתם, ספרו על הספר שלכם. ספרו למה אתם האדם הנכון ביותר לכתיבת הספר הזה. ספרו מה כבר עשיתם ומה אתם מתכוונים לעשות עוד. ספרו מה אתם מצפים מהתומכים שלכם לעשות. נסו להגיע למצב של עשייה משותפת – כדי שהתומכים שלכם יהיו מעורבים בפרויקט שלכם ככל האפשר. ספרו לקהל שלכם מי השותפים שלכם לפרויקט (עורכת? מישהו שמחכה לספר כדי להפיץ אותו בכל בתי היתומים בעולם? או בכל בסיסי צה"ל בארץ?) לאילו תוצאות אתם מחויבים? האם יש לכם סיפור קטן ומרגש שהוא חלק מהסיפור הגדול? אנשים מתחברים לקטן, לאינטימי, לדברים שהם יכולים להזדהות איתם. תנו להם את זה.

בהמשך הדרך עדכנו את הסיפור שלכם. שתפו בתוצאות שהגעתם אליהם. הגעתם ליעד? אפשר להמשיך ליעד נוסף.

הסרט

יש חשיבות אדירה לסרט שתכינו. אנשים בדרך כלל קודם כול מתחילים לראות את הסרט, תוך כדי הם כבר גוללים ובודקים את המתנות שהצעתם, ורק בסוף קוראים את סיפור הפרויקט. שימו לב להכין סרט סופר-מקצועי.

הביאו בסרט את האישיות שלכם. את הסיפור שלכם. את ההומור שלכם. את מה שרק אתם יכולים להציע לעולם.

הרשו לעצמכם להתרגש. לדבר מהלב. עזבו אתכם מפאסון. תנו את עצמכם. היו אותנטיים. ונקיים – אל תלכלכו על אף אחד. רוצים לצחוק? צחקו על עצמכם. ספרו למה הפרויקט חשוב לכם, ומה אתם מתכוונים לעשות בכסף.

שימו לב: עשר השניות הראשונות שלכם צריכות להיות החזקות ביותר. לא בטוחים איך לעשות את זה? התייעצו עם איש מקצוע. וגם – הסרט צריך להסתיים בהנעה ברורה לפעולה.

הקפידו על סרט קצר!!! לא יותר משלוש דקות. התאהבתם בקטע של הסרט? רוצים עוד? הכינו סרטונים קצרים נוספים שתוכלו להעלות לפייסבוק בתקופת הקמפיין.

שימו לב לא להכניס לסרט שום דבר שאין לכן זכויות יוצרים עליו. גם כי זה רע, וגם כי בשביל מה להסתבך?

הכינו את הקמפיין

הכינו רשימות של כל האנשים שתרצו לפנות אליהם: משפחה, חברים, אנשים שעוקבים אחריכם בפייסבוק או נמצאים אתכם באותן קבוצות, קולגות, בלוגרים ופעילי מדיה חברתית, עיתונאים שעוסקים בספרות, וכן הלאה.

בכל פעם שעולה שם נוסף – הוסיפו אותו לרשימה.

עשו עבודת חקר רצינית כדי לגלות את כל האנשים שיוכלו לעזור לכם, ואם אין לכם קשר איתם – חפשו מי יכול ליצור ביניכם קשר. חפשו קבוצות רלוונטיות בפייסבוק. (כותבים מדע בדיוני? יש לא מעט קבוצות של חובבי מדע בדיוני, וכן הלאה…) היכנסו לקבוצות, השתתפו בשיחות ובדיונים, שאלו שאלות, ענו תשובות, לייקקו, שתפו… היו נוכחים. שתפו פעולה עם אנשים שיש להם דפים או קבוצות רלוונטיות. חממו את הקבוצות שאתם כבר נמצאים בהן… יש לכם נכסים דיגיטליים נוספים? (עמוד נחיתה, בלוג) – חממו אותם!

צרו שיתופי פעולה עם אנשים שתוכלו להגיע אתם למערכת של win-win. אפשר להציע מתנה מיוחדת לקהילה שלהם אם יפיצו את המסרים שלכם.

אפשר גם לבנות קבוצת תומכים בוואטסאפ שתבקשו את עזרתם מבעוד מועד. (בקשו רשות לצרף אותם לקבוצה!!)

הכינו מראש 100-60 פוסטים

על מה? ובכן:

  • ערכי הפרויקט
  • תכנים מהפרויקט
  • נקודות "חגיגה" (מאה מקדמים ראשונים, 50% גיוס, 100%, יום אמצע הקמפיין, תוצאה נהדרת…)
  • סיפורים אישיים שלכם ושל אחרים
  • התקדמות הפרויקט
  • ההזדמנות של הפרויקט
  • מתנות ייחודיות לקמפיין
  • פוסטים שמחברים בין הפרויקט לבין לוח השנה

ועוד…

בכל פוסט כזה יהיה קישור לקמפיין.

את הפוסטים תעלו לפייסבוק, תשלחו לרשימת התפוצה שלכם, תעלו לבלוגים של אנשים אחרים – כאורחים (מובן שזה צריך להיות מוסכם מראש, כן?), תעלו לבלוג שלכם, תבקשו משותפים לשלוח לרשימות התפוצה שלהם, וכן הלאה.

הכינו מראש את הפוסטים לפי תאריכים ולפי פלטפורמה פרסומית. שהכול הכול יהיה מוכן מראש, וכשמגיעה השעה תדעו בדיוק מה עושים בכל שלב, ולא תצטרכו להתחיל להחליט החלטות. גם ככה יהיה לכם מספיק על הראש…

הכינו לו"ז מפורט

הכינו מראש הכול. את כל המהלך. זה מתחיל בהשקה רכה, מבקשים משותפים להתחיל לטפטף ("צ'מעו איזה דבר מהמם עושה החברה שלי…") ורק בהמשך היכנסו בעצמכם לתמונה.

תכננו הרצאות, הכינו פלאיירים לחלוקה (יותר טוב סימניות, הרי אנחנו מדברים על ספרים כאן…), תכננו אירועים רלוונטיים שתשתתפו בהם, הכינו מכתבי תודה אישיים למשתתפים בקמפיין, וכן הלאה.

תוך כדי קמפיין

הכול מוכן. פעלו לפי התכנית.

חגגו כל הצלחה. הודו על כל השתתפות.

הוסיפו מתנות.

עדכנו את המשתתפים על התקדמות הפרויקט.

הגעתם ליעד ועדיין יש זמן? העלו את הרף. הציעו משהו נוסף. נניח – הספר בכריכה קשה או סיפור נוסף שיישלח לכל המשתתפים במימון אם תגיעו ליעד, או דפי צביעה (זה רלוונטי כשמדובר בספר לילדים)…

המשיכו לעבוד ואל תתייאשו! זה לא פשוט. אמרתי את זה כבר בהתחלה. ידעתם, החלטתם ללכת על זה – אל תישברו לי עכשיו.

בסיום הקמפיין

עדכנו את הקהילה בכל התוצאות. הודו למשתתפים. ספרו על כל הדברים הנפלאים שהגיעו לחייכם בזכות הפרויקט (יהיו כאלה!!)

שמרו על קשר עם הקהילה ועדכנו אותה לפחות אחת לחודש עד שהספר יגיע אליהם הביתה.

הזמינו אותם לחגוג אתכם את השקת הספר.

בקשו מאנשים להעלות תמונות שלהם עם הספר – זה מנוף שיווקי בשבילכם!

ועוד המלצה לסיום

לפני כמה שנים יצא לאור ספר ושמו (המפתיע): מימון המון – מדריך מעשי לבנייה והפצה של קמפיין גיוס באינטרנט, של עמית גל. הספר יצא בהוצאת פראג. כדאי לעבור גם עליו לפני שיוצאים לדרך.

עשיתם פרויקט מימון המון?

חשוב לי לדעת איך היה לכם. מה היה נפלא? מה היה נורא? האם היום, כשאתם יודעים את מה שאתם יודעים, תעשו שוב מימון המון? למה?

בבקשה כתבו כאן למטה בתגובות, למען כולנו!