זהו התרגיל השלישי של אתגר נובמבר-דצמבר 2018 שלנו!
אם עדיין לא עשיתם את תרגילים 1 ו-2 – לא מאוחר מדי! לחצו כאן כדי להגיע אליהם: תרגיל 1, תרגיל 2.
כותבים רבים נעזרים במוזיקה בשביל הכתיבה שלהם.
אפשר להשתמש במוזיקה בדרכים שונות: יש כותבים שנעזרים במוזיקה מסוגים שונים כדי לחסום את העולם ולהתרכז בכתיבה, יש כאלה שמוזיקה נותנת להם השראה, יש כאלה שמחברים לכל דמות פסקול שונה, וכשהם מאזינים למוזיקה המסוימת שבחרו לכל דמות – הם מצליחים "להיכנס" אליה ולכתוב אותה יותר טוב.
אני מזמינה אתכם לנסות את כל הדברים האלה, אבל זה לא התרגיל שלנו להיום.
היום אני מזמינה אתכם לחשוב מה הדמות שלכם שומעת. האם היא מאזינה מוזיקה קלאסית? אולי לג'אז? אולי לפסקולים של סרטי דיסני? אולי במצבי רוח שונים היא מקשיבה למוזיקה מסוגים שונים? אולי היא בכלל לא שומעת מוזיקה, אלא קולות שמדברים אליה?
כתבו פסקה או שתיים (או שלושה עמודים אם מתאים לכם) של סיפור שמכיל את פס-הקול ששומעת הדמות שלכם.
אחר כך חזרו לכאן וספרו מה למדתם על הדמות שלכם מתוך התרגיל.
נקודת בונוס – למי שיעלה לכאן קישור למוזיקה ששומעת הדמות שלו.
בהצלחה!
טוב, זו לא חוכמה, כי עבדתי על זה החודש! אני עובדת עם פלייליסט כשאני כותבת ובאחד הימים של האתגר אף עדכנתי שסיימתי להכין אותו ואני מאזינה לו תוך כדי הליכה ולפעמים בחלק מזמן הכתיבה.
יש גם מוזיקה בתוך הספר שהדמויות מאזינות לה.
אחת מהן, הייתה בעברה אלופת ארצית בהחלקה על הקרח והשיר שלצליליו רקדה ביום הזכייה היה מתוך כרמן. הנה הקישור:
https://www.youtube.com/watch?v=zOpOI6ArJco
מה שכן, בזכות התרגיל, צללתי לעוד ביצועי החלקה על הקרח לצלילי כרמן. זו אופרה ארוכה ומעניין איך כל אחד מהמחליקים והמחליקות בוחר קטע אחר.
בהצלחה וממליצה מאוד לפחות לנסות ולעבוד עם מוסיקה.
https://www.youtube.com/watch?v=aPmOiRA5WrY&start_radio=1&list=RDMMaPmOiRA5WrY
יובל דיין – תשאל את המים (הקליפ הרשמי)
הלכתי מספיק בשבילך
מוצאת דרך השיר את הדמות המתפתחת המבקשת שיחרור ומנוחה
https://youtu.be/E7vmWCgB5uQ
שופן. ואלס הגשם.
הדמות שלי שומעת את היצירה ומתגעגעת להורים שלה שרחוקים ממנה.
התרגיל הזה הגיע בול בזמן. אחרי שאתמול כתבתי רק כמה שורות, התרגיל הזה נכנס בול בינהן! בשביל הדמות שלי אין כמו נסיעת לילה עם מוזיקה כדי להתחבר לעצמה! הבעיה היא שכשהיא מתחברת לעצמה היא לגמרי מחברת אותי אליה…
וזה השיר שהיא שומעת עכשיו:
https://youtu.be/E3e-cbGEAhg
אהבתי מאד את התרגיל. אבל אני יותר מדי בעולם השירים הקצרים ולא הולך לי לנסות לעשות תרגילים על סקיצה מהעבר של התחלת רעיון לספר עם דמויות גולמיות שרחוקות ממני. אז נכון לעכשיו אניח לזה. אבל בהחלט אשמור את כל התרגילים הנפלאים והמדוייקים האלו ליום בו אתחיל לכתוב ספר:)
תודה
תודה לך רחלי, על תרגילים פותחים ומחדדים.
חשבתי על השיר מחכה ( ריטה/עידן רייכל) https://www.youtube.com/watch?v=gJj1Xtdt8ZQ שמלווה את הדמות שלי הנושאת משא של מאה טון על הלב ואולי יום אחד ואולי אולי בסוף הספר הידיים הקפוצות יתארכו והלב השומר לא להיפגש יפעם בקצב רגיל…
באחד הפרקים שילבתי את השיר הנפלא של ליאונרד כהן Dance Me to the End of Love שמעביר את הגיבורה מריקוד בהווה לזיכרון ילדות מתוק. הוי, כמה כח יש למוזיקה.. https://www.youtube.com/watch?v=NGorjBVag0I
בשביל ובזכות התרגיל עלה לי הרעיון להיעזר ביושבי הקבוצה, ושמחה מאוד שעשיתי את זה. מילים ופסקאות בשלמותן עדיין לא הצלחתי לכתוב, מרגישה שיש לי עוד הרבה מה ללמוד (ובכלל- את הסיפור עצמו לא התחלתי לכתוב. עדיין רק ברקע, בהיכרות עם הדמויות ובאאוטליין). אבל זה מאוד קרב את מה שעתיד להתגבש.
גון באאז היא הזמרת האהובה על הדמות שלי. עוד מנעוריה . זמרי שנות ה60 היו פס הקול בבית בו גדלה.
ההאזנה לשיריה ובעיקר לשיר יהלומים וחלודה משקפים לה את הלכי נפשה.
מתוך הכתיבה על הדבר הזה הבנתי שהמגננות והעכבות של הגיבורה שלי מקורם בהזדהותה עם כאביה של אמה.
כשהיא תשתחרר מההזדהות הטוטלית הזו היא תהיה פנויה להכנס לזוגיות.
https://www.youtube.com/watch?v=GGMHSbcd qI
הבנתי שהקישור הקודם נכשל מצרפת קישור אחר
https://www.youtube.com/watch?v=1ST9TZBb9v8
למדתי שהדמות שלי יותר מחוספסת. וכשכתבתי את הקטע עם השיר זה בנה סצנה שכבר הייתה קיימת אבל זה שיפר אותה לעין ערוך כשכתבתי אותה לאור שיר ספציפי. יש לי עוד דרך ארוכה. לבחור עוד שירים לסיפור אבל זה היה סיפתח מעולה. והשיר הספציפי הזה זה ביצוע מיוחד שעשה לירן דנינו לגלגלצ אתמול. והוא בול הסיפור שלי:) https://www.youtube.com/watch?v=L9nSgRNlc1k
'אני שומעת פופ אבל קצת אחרת'.
זה מה שגאיה הייתה אומרת אם היו שואלים אותה איזה מוזיקה היא שומעת. יש לה את השקטים ויש את היותר קצביים אבל כמעט את כל השירים שגאיה שומעת אתם כבר שמעתם גם. שירי מיינסטרים גלגלציים למיניהם שרוב האנשים מתייחסים אליהם כבידוריים וזולים ואילו גאיה מוצאת בהם את העומק ואת המקום שלה. גאיה היא הכי לא פופ סטאר וכנראה בגלל זה משליכה על כוכבות הפופ שלה את התכונות העמוקות והמסתוריות שלה בעצמה. גאיה שומעת את ביונסה וריהאנה ואת יובל דיין ואת אביב גפן ועידן רייכל ואת פינק ורוקסט וקייתי פרי וכן גם את הביטלס וקולדפליי ועוד כאלו שנחשבים טיפה יותר 'איכותיים'. גאיה אומרת שהפופ זו האיכות האמיתית כי ההמון כנראה צודק. גאיה אומרת את זה כי ההמון הוא לא היא והיא מרגישה כל כך אחרת. זה יושב אצלה על הדיסוננס בין הרצון להיות כמו כולם לבין הרצון להיות מיוחדת בתוך הדברים של כולם. 'אני לא מזמזת שירים. אני מקשיבה למילים למרות שזה נחשב בעיניכם לפופ זול. אנשים שלא מקשיבים ורק מזמזמים לא מעניינים אותי. פופ עמוק. זה הז'אנר שלי. כזו אני'. https://youtu.be/Pd6FXOTapMM
https://youtu.be/7Pp-kPe8Xo8
גם בחוש זה אני נוהגת לקבל השראה מהדמויות במקום עבודתי. חוש השמיעה בא לידי ביטוי בנעימות פסנתר שלימדו אותי כמה חשיבות יש למתרחש סביבנו, הן מבחינת היכולת ליצור רוגע ושלווה והן מבחינת היכולת לאפשר סדר יום גם ללא שעון..
"אפאחד לא עומד בקצב הגריסה של קובי. אפילו לא המכונה עצמה שבימים האחרונים משמיעה קולות של של קריסה. אולם מהרגע בו צלילי הפלט הקולי "בוקר-טוב" שהועבר בין החברים הוחלף בצלילי פסנתר מהמדף העליון, אנחנו אומנם לא עומדים, אך בהחלט נמצאים בקצב. שילוב מותאם של סרט נע ונעימות, נעימות.."
https://youtu.be/auUJ5flvodI
אני בדיוק בגיבוש של דמות חדשה והתרגיל הזה ממש גרם לי להכיר אותה קצת יותר טוב. לנסוע איתה ברכב ולדמיין מה היא שומעת.
בגדול שילוב של מוזיקה אלקטרונית ומזרחית. הכי רחוק ממני שאפשר ולכן התרגיל הזה כל כך טוב! צריכה לחקור את הזאנרים האלה קצת.
תרגיל מגניב ממש שגרם לי להתקרב עוד קצת לדמויות שלי. הן ממרוקו ולכן, הפיוט המקסים הבא: https://www.youtube.com/watch?v=6ATgUpxOBuU , מה שהחזיר אותי גם לסבא שלי ז"ל שהיה החזן בבית הכנסת בישוב שלו.
תודה !
התרגיל תפס אותי בעורף, משום שאחת הדמויות שלי, צבי, הוא מוזיקאי מוחמץ או מפוספס, שמחניק את כישוריו המוזיקליים לטובת ערכים נעלים יותר.
אלך אפוא על אביו, יהודה, ייקה במוצאו, ניצול שואה, חובב מושבע של מוזיקה קלאסית. בייחוד אחרי שהתאלמן מאשתו רוזא.
ברוב שעות היום מתנגנת בביתו החיפאי מוזיקה קלאסית שקטה וחרישית כגון זאת;
https://www.youtube.com/watch?v=zGEiJ44K3Oo
הגעתי לתרגיל 3 אחרי שכבר תרגיל 4, לא שמתי לב שעלה .
והדמות שלי לא כל כך שומעת מוסיקה , אבל כשחיפשתי משהו עם נרות לחנוכה , עשיתי חיפוש בוורד על המילה נרות, ואז התחוור לי שהדמות שלי כן שומעת מוזיקה , ואני בלל שכחתי מזה!
הנה הקטע " נכנסת מיד עם הגיעה לביתה ומתקלחת ומחליפה את שמלתה, מתבשמת בבושם שהוא אוהב, לא שוכחת לשים תקליט של ג'און פרנסואז' מישל, ומזמזמת עם הזמר את הפזמון 'קופבלו' , הבית נקי ומסודר ובפינה הרחוקה דולקים שתי פתילות של נרות בתוך צנצנת המלאה בחצייה במים ובחציה בשמן זית, רבקה מגיפה את הווילונות ומעמעמת את האור בבית ומאפילה אותו. רק אור הנרות מפיץ אור רך ונעים בבית. ממתינה היא לבואו"
הקטע:
חגגנו ליל סדר כהלכתו עם ארבע כוסיות ערק, "עבדים היינו" ו "Take a walk on the wild side" של לו ריד. חיכינו לאליהו הנביא שיבוא מארבע רוחות השמים הפעורות בפניו לרווחה אך במקומו יצאה מבין הדקלים רבקה, רגליה הקטנות, היחפות מבצבצות מתחת לגלביה השחורה הרקומה שלה ועל ראשה כד."