בתחילת פרשת מסעי מסכם משה את מסעות בני ישראל במדבר. 42 מסעות בסך הכול. המבנה קבוע: "ויסעו מ… ויחנו ב…" וכך עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם.
בתוך כל 42 המסעות האלה שמצוינים בקיצור נמרץ, מוזכרים עוד שלושה אירועים. שלושה בסך הכול מכל קורותיהם של בני ישראל במדבר: יציאת מצריים, מצוקת המים ברפידים, ומותו של אהרון וקבורתו בהר ההר.
מעניין, לא?
מכל מה שעבר על בני ישראל במדבר – דווקא שלושת האירועים האלה הם שראויים לציון במקום שבו מסכמים את הכול? כי אני באופן אישי יכולה לחשוב על לפחות עוד אירוע אחד שנראה לי לא פחות חשוב (מוותרת מראש על הוויכוח על יותר…) – הלוא הוא מתן תורה. למה דווקא השלושה הקודמים מוזכרים וזה לא?
עכשיו, כשהצלחתי(?) לעניין אתכם – האמת היא שאין לי תשובה, אבל יש לי שאלה:
לו הייתם צריכים לסכם את החיים שלכם, ומותר לכם לציין רק שלושה אירועים, מה שלושת האירועים הראויים ביותר לציון מבחינתכם?
מה שלושת האירועים הראויים ביותר לציון מבחינת הדמות שאתם כותבים עליה?
אילו אירועים אחרים התחרו על התואר? למה הם נפלו בשלב הסופי?
ואם יש לכם תשובה או רעיון למה נפקד מקומו של מתן תורה – כתבו בתגובות!
חתיכת שאלה (על הפרשה, לא על החיים)!
יש תשובות?
לי אין. 🙁
אני יכולה לנסות לנחש…
אני יכולה להבין איך שלושת האירועים האלו קשורים זה בזה.
יציאת מצריים היא השליחות שמשה ואהרון יצאו אליה מלכתחילה. היא מובילה להכול. היא גם חשובה בפני עצמה. האירוע המכונן.
שני האירועים הבאים נובעים משם והם גם קשורים זה בזה ובעולם האישי של משה ושל אהרון.
בגלל החטא של מי מריבה – גם משה וגם אהרון לא זוכים להיכנס לארץ ישראל, ולא משלימים את המשימה שהתחילו. (במדבר פרק כ פסוק יב: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן, לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם") אולי אלה נקודות הציון המהותיות ביותר מבחינת משה: תחילת השליחות, הסיום המאכזב שלה (שמה שהתגשם ממנו עד כה הוא מות אהרון), ומה שהוביל לסיום המאכזב הזה.
מתן תורה זה כבר סיפור אחר לגמרי.
אבל זה רק הניחוש שלי.
משה להבנתי מתייחס לתהליכים שעברו .מתן תורה לא שייכת לאחריות האישית. זה ניתן.האחריות והזכות היא הדרך לקבל אותה