לפני איזה שלושים שנה (הו, כמה זקנה אני שאני יכולה לדבר על דברים שקרו לפני 30 שנה! רגע, צריכה לנשום.
חכו.
חזרתי.)
ובכן, לפני איזה שלושים שנה הייתה תערוכה לכבוד ארבעים שנה למדינה. (כן, אני יודעת שעברו יותר מ-30 שנה, אבל באמת, עזבו, אין צורך.)
עכשיו אנחנו מדברים על 30 שנה, כן? יש סיכוי מצוין שאני מעוותת את כל הפרטים, זיכרון הוא עניין נכלולי. אולי נעשה עליו איזה חודש של כתיבה פעם. אבל תזרמו איתי, מה אכפת לכם?
אז שוב: תערוכה. ארבעים שנה למדינה. גני התערוכה בתל אביב. נסענו עם כל המשפחה. אני הייתי ממש ממש ממש ממש קטנטנה אז, ובכל זאת אני זוכרת במיוחד את החלק של המראות. ואני לא זוכרת יותר מדי מהחלק הזה של המראות, אני רק זוכרת שהיו שם כל מיני, וחלק מהן היו מעוותות, והיה כתוב שם המשפט הזה: דברים שרואים משם לא רואים מכאן.
ואני לא זוכרת באיזה גיל עשיתי את הקישור בין המשפט הזה לבין הפוליטיקה (אולי ממש שם! אולי זה היה כתוב במפורש! מי זוכר…) אבל המשפט הזה מחובר אצלי מאז לפער שבין ההבטחות של המועמדים לראשות הממשלה לבין מה שהם עושים בפועל לאחר שהם נבחרים, כי כאמור, דברים שרואים משם – לא רואים מכאן.
אבל עזבו אתכם מפוליטיקה. מי רוצה לדבר על פוליטיקה?
בואו נדבר על מראות. מראות שונות. או נקודות מבט שונות.
כששני אנשים מסתכלים על סיטואציה אחת, כל אחד מהם רואה משהו אחר. ככה זה. תמיד. זה בגלל שהמוח שלנו מתערב שם באמצע. וכל מה שאנחנו יודעים על החיים, היקום וכל השאר, וכל הדעות שלנו והניסיון שלנו והאהבות והשנאות והאכזבות שלנו. הכול נמצא שם בזמן שנראה לנו שאנחנו רק רואים.
וזה נפלא! כלומר, לא במציאות. במציאות זה עלול לייצר הרבה אי הבנות ומריבות טיפשיות, אבל בספרים – זה נפלא. זה מדהים.
אז התרגיל להיות הוא כזה: בחרו סצנה שכבר כתבתם בטקסט שאתם עובדים עליו עכשיו, וכתבו אותה מנקודת מבט שונה לחלוטין. מנוגדת אפילו.
כדי לקבל ניקוד על התרגיל, כתבו כאן בתגובה מה היה, איך היה, ומה למדתם!
**
זה התרגיל החמישי של אתגר 30 יום של כתיבה נובמבר-דצמבר 2019. לא מאוחר מדי לעשות את תרגיל 1, תרגיל 2, תרגיל 3 ו-תרגיל 4.
תרגיל מקסים. אני חושבת שהוא מעמיק לי את החמלה כלפי הדמות שמערימה קשיים על הדמות הראשית בסיפור שלי. אני חושבת שכשאני רואה את הדמות הזאת במבט חומל אני יכולה גם לכתוב אותה בצורה שהקורא יחמול עליה. זה מעמיק את החויה הרגשית בסיפור.
היה נהדר. גרם לי להבין כמה הסיפור המסוים הזה שכתבתי וחשבתי שאין מה לגעת בו(שנאמר פחחחח) היה חד ממדי קודם. תודה.
התרגיל עזר לי לכתוב סצנה שהסתבכתי איתה. שינוי נקודת המבט עשה את זה. תודה.
זה נתן לי התחלה של גוף לדמות שעד עכשיו היתה רוח רפאים בסיפור. אז אולי היא עדיין לא לבשה עור ועצמות והיא יותר מדי שקופה ואוורירית אבל לפחות ועכשיו לפחות יש לה כעסים משלה.
רחלי, התרגילים שלך הם את חפירה מצוין! מגלים כל מני הפתעות שמשתמשים באתי הקסם שלך!
ואני רק אומר שעכשיו פעם ראשונה כתבתי פסקה שהיא ממש מהסיפור עצמו, וזה וואו. והלכתי על נקודת מבט שאין לי מושג מאיפה התת מודע הקפיץ אותה.
מדהים. איך אפשר לפרש דברים באופן כה שונה.. ולמה כל פרשנות עשויה להוביל… תודה לך רחלי.
תרגיל מקסים. עזר לי לראות את הדמות מהעיניים של אחת מדמויות המשנה. אותה סיטואציה משתי דמויות שונות. בהחלט מעמיק את הדמית.
היא הביטה בי ושאלה האם נראה לך שזה אפשר?
לא יודעת .. אפשרי או לא תמיד אפשר לנסות..
באלך לרחף לעוד שנה מהיום?
היא הביטה בי בשקיקה.. אפשר?
כמובן ..:) עיצמי את עינייך. תרפי את גופך..
בעוד רגע אני ירים את יד ימין שלך.. את לא תעזרי לי..
וכהיא תיפול על הרגל.. את תרגישי כאילו היד .. היא כמו סמרטוט רטוב..
ואיך שהיד תיגע ברגל.. את תכנסי להרפיה עמוקה ונעימה.
דמייני לעצמך שאת מרחפת.. מרחפת מעל עצמך.. מעל ביתך.. מעל העננים..
נסי לראות את עצמך מלמעלה.. כשאת מגיע לנק' הזאת סמני לי עם הראש.
מעולה.. ועכשיו בואי נקפוץ לעוד שנה..
בעוד שנה בטוח נדע איך התמודדת עם ההחלטה..
מה שנראה שם זה מה שלא ראינו מכאן..
ושם.. את כבר בחרת בהחלטה הכי מיטבית עבורך..
וואו.. החיוך שלך:) ..
שתפי אותי .. מה את רואה? מה את שומעת? האם יש ניגון שמתנגן ברקע? אילו תחושות את מרגישה ברגע הזה?
—– —– —–
בעוד רגע אני אספור עד 5 בסיפרה 5 את תפתחי את העיניים, תרגישי מעולה והחיוך לא ירד לך מהשפתיים:)
אוי, היה תענוג. ובעיקר-התוכן לא צפוי. נהניתי כל כך. מזמן רציתי להיכנס לעיני הדמות הזו ולא הגעתי לזה….. הטקסט שעבדתי עליו הוא לא מהאתגר הזה כי השנה אני כותבת פוסטים לבלוג במסגרת האתגר ולא פרוזה. אבל נהניתי כל כך,וזה חידש אצלי את התשוקה להמשיך ולעבוד על הספר שזז הצידה כבר שנה מפני משימות כתיבה אחרות.
זה התרגיל הכי קל. אני אפילו לא צריכה לעשות שום דבר מיוחד בשבילו.
כשהתחלתי לכתוב ספר בנאנו, התכוונתי לכתוב אותו בגוף ראשון. אבל לרוב אני פחות אוהבת את הסגנון, אז עברתי לגוף שלישי. משם חשבתי אולי לצרף מידי פעם דברים מנקודת המבט של דמויות אחורת, ומפה לשם, התמכרתי, ואין דרך חזרה. יש לי עוד רעיון לספר שאני ממש מתכננת בגוף ראשון, אבל אני מרגישה שהכתיבה בגוף ראשון מגבילה את ההבנה שלי את העולם. בגלל שכתבתי מנקודת המבט שלהם, למדתי להכיר אותם יותר טוב. וחלק גדול מהכייף זה להציג את אותה סצנה מנקודות מבט שונות, ולהראות כמה שונה לא רק נקודת המבט שלהם על הסיטואציה הספציפית, אלא כל תפיסת העולם שלהם. הדברים שמעסיקים אותם. מה חשוב בעיניהם.
כשבאתי לכתוב סיפור קצר במהלך בניית העולם, אפילו אותו לא הצלחתי לכתוב מנקודת מבט אחת! ההמשך של הסיפור אמור היה להכיל את הפער – בין אדם שמאשים את עצמו במוות של חבר שלו, ומשליך את הדעה הזו על האלמנה, לבין האלמנה הנ"ל, שאסירת תודה על כך שהוא רץ במשך שעות, והגיע מותש ועל סף איבוד הכרה, כדי להציל את חבר שלו. אני ממש אוהבת את הרעיון הזה. אז הלכתי והפסקה הראשונה והאחרונה בקטע נקודת המבט הבא היו כאלו. ואפילו סיימתי טיוטה ראשונה של סיפור!
אני לא יכולה להגיד שלמדתי משהו חדש. בעיקר הרהרתי קצת על למה אני אוהבת כל כך ספרים שכתובים ממספר נקודות מבט, בתור קוראת ובתור כותבת.
מה שכן – התרגילים ימשיכו להיות "מראתיים" גם עם לתרגיל אין שום קשר למראה, או שהקשר מאולץ, נכון? אני כבר מחכה לתרגיל הבא: https://www.nemi.co.il/mirror6
כן, התרגילים ימשיכו להיות על מראות, כי נושא הכנס הוא "מבעד למראה".
ואני לא מסכימה עם המינוח "קשר מאולץ" – יש כל כך הרבה אספקטים למראות!! כל כל הרבה כיוונים שאפשר ללכת אליהם!
זו העמקה. ניסיון לראות מה עוד אפשר לעשות עם המושג הזה.
מהתגובות אני מרגישה שבקושי נגעתי בקצה-קצהו של הנושא…
תודה לכולם על התגובות המרתקות והמרגשות!
התרגיל אפשר לי באמת להבין יותר עמוק מה עובר על הדמות שלי בסיטואציה ההזויה שתקעתי אותה בבאר, את הפחד שלה את היאוש.