זוכרים את טכניקת ה"מה אם" הנהדרת שדיברנו עליה בתרגיל 5 באתגר? אז אני גאה להציג בפניכם היום את אחותה: טכניקת ה"איך".

טכניקת ה"איך" היא לא משהו שראיתי הגדרה שלו במקום כלשהו, ולא משהו ששמעתי עליו בסדנאות כתיבה, אבל יש לא מעט יצירות שזה מה שמוביל אותן.

האיש שלי טוען שהמצאות רבות הן פשוט כישלון ביצירה של משהו אחר, ויש בזה משהו. לא מאוד קשה לחשוב איך הסופלה הוא עוגת שוקולד שלא נאפתה די הצורך, אומלט הוא פשטידה שלא עלתה יפה, ושטוחים הם ביגלה שמשהו לא פשוט עבר עליו לגמרי בטעות. שלא לדבר על "שבורים"…

הספר איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבאב הרומני הוא סיפור שמבוסס על שאלה כזאת.

הניסיונות להתחקות אחרי ראשיתם רעיונות ולא דווקא מוצרים, או אחרי השאלה איך הם נוצרו, זה אפילו יותר מעניין. איזה מצב שרר בעולם קודם לכן? למה מישהו הרגיש שמשהו חייב להיות כך ולא אחרת? הסרט המצאת השקר הוא דוגמה מצוינת לכך.

כשאנחנו עוסקים באיך קרה שנוצר משהו שאנחנו מכירים עד היום – זו שאלה מסוג אחד. שאלה מסוג אחר, שקצת מזכירה את טכניקת ה"מה אם", היא איך יקרה שמשהו כבר לא יהיה.

דוגמה לסיפור מהסוג הזה היא הספר איך בוטלה המתמטיקה.

זקוקים להשראה?

הוציאו דף נקי, או פתחו קובץ נקי, ומלאו אותו בשאלות שמתחילות במילה "איך".

ואז התחילו להשלים את המשפטים:

איך גילו בני האדם מה אפשר לעשות עם קמח?

ואיך נוצרה הקצפת הראשונה?

ואיך נאסרו בחוק נעלי העקב?

וכן הלאה וכולי, עד שתגיעו לשאלה שמלהיבה אתכם!

ואז קחו אותה, ועופו עם הדמיון!

*

זהו התרגיל השביעי באתגר 30 יום של כתיבה 2021. לא מאוחר מדי לעשות את תרגיל 6, תרגיל 5, תרגיל 4, תרגיל 3, תרגיל 2 ו-תרגיל 1.