אמזון – מכירים? חנות הספרים (ולא רק) האינטרנטית הגדולה בעולם? ובכן, אמזון פורצת גבולות בלא מעט תחומים, הנה אחד מהם.
זוכרים שהייתי בכנס כתיבה בארצות הברית? ובכן, אחרי שהוא נגמר, טסתי לסן חוזה בקליפורניה. האיש שלי נסע לכנס משעמם של מחשבים, מסכן (האמת שהוא לא היה מסכן, הוא ממש נהנה), ואני שיעשעתי את עצמי בכתיבת פוסטים. אבל ביום הראשון שלנו יחד טיילנו קצת, והגענו לרחוב מקסים ויקר בשם סנטנה רו. הרחוב סגור כך שהוא מתפקד כמו מין מדרחוב כזה, משני הצדדים יש חנויות, ובאמצע מין שטח נחמד עם עצים, פרחים וספסלים.
אני מאוד אוהבת להסתובב בחנויות. פחות לקנות, יותר לראות – ככה שרחובות כאלה די קוראים לי, וטוב שהוא קרא, כי ראיתי שם משהו מעניין שחשבתי שיעניין גם אתכם.
אני לא יודעת כמה אתם מתעדכנים, אבל מה שקורה בעולם כרגע הוא שקניונים הולכים ונסגרים. נופלים קורבן לקניות המאמירות באינטרנט. אני לא יודעת אם יש מה לעשות עם זה, אני אפילו לא יודעת אם אפשר להגיד שזה עצוב. כלומר, כן, זה עצוב, ויש אנשים שכל הפרנסה שלהם תלויה בחנויות האלה וצריכים למצוא את עצמם מחדש, ברור שזה עצוב, אבל זה גם התהליך. פעם היה ריכוז של חנויות איכותיות ויקרות במרכזי הערים, אחר כך החנויות יצאו אל הקניונים והיה חשוב להבין מה עושים כדי לשמור על מרכזי הערים מפני הזנחה ופשע, והיום הקניונים נזנחים והאינטרנט עולה… זה התהליך.
מי שמכיר את רשת חנויות הספרים המצוינת Barnes and Noble, יודע שגם היא הייתה בעבר מוסד מפואר, והיום החברה סוגרת עוד ועוד סניפים.
את כל ההקדמה הזאת כתבתי כי מעניין שדווקא אמזון, שמלכתחילה הייתה באינטרנט בלבד, ודווקא בתקופה הזאת – פותחת חנויות. פיזיות. ממש. ואכן, בלב סנטנה רו, יושבת לה חנות לא קטנה בכלל של אמזון.
נכנסנו להציץ. כמובן.
אז מה אמזון יודעים שאנחנו לא יודעים?
ובכן, אמזון יודעת את הרגלי הקנייה שלנו כבר 24 שנה. אמזון נפתחה בשנת 1994. בתחילה היא מכרה רק ספרים, אבל אט אט היא גדלה והתחילה למכור עוד ועוד מוצרים, והיום אפשר למצוא בה כמעט הכול. והיא לא הסתפקה בספרים ובשאר מוצרי צריכה, היא פיתחה גם את הקינדל – הקורא הדיגיטלי, היא מספקת שירותי ענן, ולאחרונה אף המציאה את אלקסה – שיושבת אצלנו בבית, נענית לכל בקשותינו, ובודקת מה עוד חסר לנו בחיים, לאן אנחנו רוצים לנסוע, מה תחומי העניין שלנו ועוד ועוד ועוד…
וכך, כשאתם נכנסים לחנות של אמזון, אתם מוצאים (בירכתי החנות) גם את כל הכותרות שאנחנו רגילים לראות על מדפים של חנויות ספרים רגילות, כמו: היסטוריה, בישול, אמנות, התפתחות אישית, פנטזיה וכן הלאה וכו'; אבל קודם כול, בקדמת החנות, תעברו דרך מדפים שהכותרות שלהם הן: "הספרים שנקראים באזור המפרץ", "הספרים הפופולריים בסנטנה רו", "הספרים הרצויים ביותר" (באנגלית זה נשמע יותר טוב: Most-Wished-For Books in Amazon.com – כי באתר של אמזון יש רשימה שאליה אפשר להכניס את כל הספרים שאנחנו רוצים לקנות אבל לא קונים ממש עכשיו, שלא נשכח חלילה שרצינו לקנות אותם פעם…) "ספרים שלא תוכלו להוריד מהיד" (ספרים שקוראי קינדל סיימו בתוך שלושה ימים או פחות), וגם מדפים רבים של ספרים שאם אהבתם – הנה ספרים נוספים שבטח תאהבו (זו התמונה שבחרתי להצמיד לפוסט הזה, תציצו, זה בטח יהיה ברור יותר).
היתרון המסחרי והשיווקי האדיר שיש לאמזון על פני כל חנות ספרים אחרת, היא שהם יודעים עלינו הכול. הם אוספים את המידע הזה בשקדנות כבר יותר משני עשורים.
הם עובדים על עוד עיקרון שיווקי ידוע: אנשים אוהבים להיות כמו כולם. או במילים עדינות יותר, אם כולם בסביבה קראו את הספר הזה – בטח יש בו משהו מעניין. אני חייב/ת גם!
היתרון הזה הוא הייחוד שלהם.
מה הייחוד שלכם? (רמז: לכל אחד יש. צריך רק לגלות אותו.)
כתבו לי בתגובה מה למדתם מהסיפור של אמזון שאתם יכולים לקחת לפיתוח הקריירה הספרותית שלכם!
למדתי מהסיפור: לנסוע לקליפורניה