בלוג הוא אחת הדרכים להגדיל את קהל הקוראים שלכם. הפוסט הזה הוא סיכום של הרצאה ב-Writers’ Academy 2018.

זה עובד ככה: הקורא נתקל בטקסט כלשהו של סופר כלשהו. הטקסט מוצא חן בעיניו, אבל ממש, והוא מתחיל לחפש עוד טקסטים שכתב אותו סופר. יכול להיות שהוא ימצא ספרים נוספים, ואז הוא ממש שמח, ויכול להיות שלא, ואז בתוך שיטוטיו באינטרנט, אם יש לסופר בלוג – הוא ודאי ימצא אותו ויתחיל לקרוא את התוכן שקיים בו. משראה כי טוב – הוא יספר על כך לחבריו, וגם הם יתחילו לקרוא.

למה בלוג הוא אפשרות טובה?

אם אין לכם ספרים רבים, או אם אתם מוציאים ספרים בקצב נמוך מפעם בשלושה חודשים (מי לא?) – בלוג הוא פלטפורמה שמתאימה לטקסטים קצרים שנכתבים במהירות, והוא יספק את התיאבון של הקורא עד הספר הבא.

לטובת חבריי מאותגרי הטכנולוגיה (כן, אני בצד שלכם…) בואו נעשה את זה שלב אחר שלב.

מהו בלוג?

בלוג הוא יומן רשת. מדובר באתר שיש בו טקסטים לא ארוכים, שמאפשרים לכותב לחלוק את מחשבותיו, רגשותיו והגיגיו עם העולם. זה יכול להיות גם לגמרי לא אישי, אלא אוסף של מאמרים בנושא מסוים.

דוגמה לבלוג של סופרת: סוזן דונובן הייתה סופרת מוכרת ומוערכת עד שהתרגשה ובאה עליה קטסטרופה בריאותית: יום אחד, בלי שום סיבה ברורה, היא לקתה בזיהום נורא שנגמר בכריתה של הרגל השמאלית שלה מעל הברך. זה היה קשה כל כך, שבמשך תקופה ארוכה היא לא הוציאה שום ספר חדש. קוראים נאמנים כתבו לה כדי לשאול מה קורה עם הספר הבא, ובתגובה היא פתחה בלוג בשם: לא-מאוזנת – יומנה של כותבת רומנים חד-רגלית. זו הייתה תקופה שבה סוזן לא הייתה מסוגלת לכתוב ספר, אבל כן יכלה לכתוב פוסטים קצרים רוויי כאב על מה שהתרחש בחייה. סוזן לא עשתה שום פעולה כדי לקדם את הבלוג שלה, אבל עוף השמיים הוליך את הקול, וקוראים רבים כתבו לה כמה קריאת הבלוג שלה עזרה להם בהתמודדויות שלהם.

מה יתרונות הבלוג?

לכל פוסט בבלוג שלכם יש כתובת מיוחדת משלו. כל כתובת נוספת היא הזדמנות נוספת שהקוראים שלכם ימצאו אתכם ברשת. הנוכחות שלכם גדלה.

כל פוסט הוא דלת לקוראים חדשים.

לפי מחקרים, 79% מכותבי הבלוגים דיווחו על עלייה בהיקף העסקים שלהם, ו-43% מהעסקים מצאו לקוחות חדשים בעזרת בלוג.

בלוג יקדם אתכם למעמד של מומחה בתחום שלכם. (למשל, אם כתבתם ספר על התמכרות לשופינג – כתבו בלוג על שופינג והתמכרות לשופינג, והופ – אתם האוטוריטה בעניין. את הצירוף "התמכרות לשופינג" אפשר להחליף בכל נושא אחר, כמובן.)

טוב, יש בלוג. מה עושים עכשיו?

עכשיו אתם צריכים למלא את הבלוג שלכם בתוכן מעולה. כתבו תוכן מעולה – וקהל הקוראים יגיע.

מה חשוב לזכור כשאתם כותבים תוכן?

הכירו את קהל הקוראים שלכם וכתבו לו על מה שמעניין אותו. כותבים פנטזיה? ספרו על ספרי פנטזיה חדשים שיצאו, על טרנדים בעולם הפנטזיה, על כנסים בנושא פנטזיה, על מוצרים חדשים בתחום, וכן הלאה. כותבים דרמה משפחתית שיש בה אימא בדיכאון ומתבגרים הוללים? ספרו על דיכאון, מחקרים בתחום, תרופות רלוונטיות, חידושים בתחום הטיפול המשפחתי וכך הלאה. הבנתם את הרעיון…

הקדישו כל פוסט לנושא אחד בלבד. קפץ לכם עוד רעיון לראש? שמרו אותו לפוסט הבא.

SEO – אם אתם לא יודעים מה זה – לכו ללמוד. בגדול – הרעיון הוא ללמד את גוגל שיש כאן משהו טוב. עושים את זה בעזרת מילות מפתח שמופיעות בטקסט ובכותרת, ובמשפט הראשון. נותנים תיאורים רלוונטיים שמכילות את מילות המפתח גם לתמונות. שלבו בטקסט לינקים לפוסטים אחרים בבלוג, למקומות חיצוניים, ונסו להגיע למצב שמישהו יותר לינקים לתוכן שלכם.

באיזה קצב צריך לפרסם פוסטים בבלוג?

או, שאלה מצוינת. קודם כול, שתי המילים הכי חשובות בעסק הזה הן תדירות וקביעות. אתם רוצים קהל קוראים נאמן? זה חייב להיות הדדי. אתם חייבים להיות נאמנים גם כן. אם לא תכתבו לקהל שלכם תכנים חדשים – הוא יבין שכאן העסק התייבש וילך לרעות בשדות זרים. לכן כתבו בקביעות ופרסמו בקביעות. לא חייבים כל יום, אבל 3-2 פעמים בשבוע – זה נפלא, וגם פעם בשבוע זה בסדר. העיקר לשמור על הקצב ולהתמיד.

למה חשוב לשים לב בפוסט?

אורך – פוסט טוב הוא בן כ-300 מילים. אפשר יותר, אפשר גם הרבה הרבה יותר – אם התוכן ממש מעולה, אבל פחות – פחות כדאי.

פיסוק יצירתי – אם אתם עוקבים אחרי הבלוג שלי, אתם כבר יודעים שכשאני כותבת פיסוק יצירתי – אני מתכוונת לקיטוע לפסקאות (זה לא שם מושלם, אני יודעת, כשאמצא שם מושלם – אעדכן). זה אומר לא לכתוב בלוק שלם של תוכן, אלא לחתוך אותו. להשאיר מקום לכותרות, רשימות, הדגשות, וגם להשאיר קצת "לבן" שייתן אוויר ומקום לנשום.

תמונה – לכל פוסט חשוב להוסיף תמונה (לפחות אחת) באיכות טובה.

שימו לב שהתוכן יהיה בהיר, ברור, מוגה, כל הדברים שסופרים מוכשרים שכמוכם יודעים לעשות.

שלבו בפוסטים הנעה לפעולה – בקשו מאנשים להגיב, או ללחוץ על קישור, שאלו שאלות ספציפיות.

מה אפשר לכתוב בפוסטים?

זו שאלה שאני ממש אוהבת, כי כשמתחילים לענות עליה, פתאום צצים ועולים המון רעיונות חדשים. אז הנה כמה בתור התחלה:

התייחסו לנושאים רלוונטיים שעולים בחדשות הכלליות. ("השביתה שפרצה ביום ראשון ותימשך כל השבוע היא הזדמנות מעולה לצאת לטבע…")

כתבו על החדשות בתחום הספציפי שמעניין את הקוראים שלכם ("ביום חמישי האחרון נפתח פארק לאומי חדש…")

תנו מענה לשאלות נפוצות.

תנו מענה לשאלות שהופנו אליכם בתגובות בבלוג.

התייחסו לבלוגים אחרים בתחום.

ספרו איך הגעתם לתחום.

עדכנו פוסטים ישנים! (אתם כותבים על ADHD? יש לכם פוסט שמרכז את כל הטיפולים האפשריים ויש שינוי? ספרו על כך! שימו לב לשנות כותרת, לשמור על מילות מפתח, ולקשר לפוסט קודם)

וזהו?

עוד לא. עכשיו המטרה שלכם היא לספר לעולם על הבלוג ולהביא אליו קהל קוראים.

איך עושים את זה? בכל פעם שאתם כותבים פוסט – ספרו עליו בפייסבוק, תנו לינק, ועודדו אנשים להיכנס אליו. ככל שיהיו יותר לינקים לבלוג שלכם, ככה גוגל יאהב אותו יותר ויעלה אותו מעלה מעלה ברשימת התוצאות שלו. לכן כדאי לדאוג ללינקים. איך עושים את זה? אפשר למשל ליצור קשר עם אנשים אחרים שמתעניינים בתחום וכותבים בלוג, ולבקש מהם שאם זה מתאים ומסתדר ומתחשק להם – שיקשרו לאיזה מאמר מעניין שכתבתם. כדאי להציע משהו ספציפי, ולא לבקש קישורים באופן כללי. זה פרקטי יותר, וכך עולה הסיכוי שזה באמת יקרה.

עוד דרך לפרסם את הבלוג שלכם היא לאפשר לאנשים להירשם אליו ולשלוח להם ניוזלטר שמספר להם מה התחדש בבלוג ומעודד אותם להיכנס אליו. (תנו קישורים! אל תשלחו אותם לחפש לבד. הם אנשים עסוקים ואתם צריכים לכבד את הזמן שלהם.)

איך רואים שזה עובד?

תגובות לבלוג.

גדילה של קהל הקוראים.

מספר הקישורים מבחוץ שמובילים לבלוג.

מספר הקוראים של כל פוסט.

יש תוכנות שמאפשרות לעשות את המעקב הזה. אני לא מכירה תוכנה חינמית. מכירים? כתבו כאן למטה בתגובות למען כולנו!

 

והכי חשוב: זכרו שההצלחה לא מגיעה בין לילה. צריך להתמיד ולהמשיך עוד ועוד. אם אתם אוהבים את זה – זה יעבוד.

בהצלחה!