מי מפחד ממטמורפוזה – הוא התרגיל הראשון באתגר מרץ 2018
יש כל מיני דרכים להעברת תוכן בכתיבת רומן. יש תיאורים, יש דיאלוגים, יש מחשבות, יש פעולות שהדמויות עושות, וכדומה. כשאנחנו כותבים בפעם הראשונה, אנחנו עלולים לחשוב שאת מה שכתבנו אפשר לכתוב בדרך אחת בלבד. רק כמחשבות, או רק כתיאורים… אבל זה לא נכון. אפשר לעצב את הטקסט בצורה שונה כמעט תמיד. טוב, אולי לא כמעט תמיד, אבל די בוודאות פעמים רבות.
התרגיל שאני מזמינה אתכם לעשות היום הוא בדיוק זה: לבחור קטע שכתבתם באופן אחד (למשל כמחשבות) ולכתוב אותו מחדש בדרך אחרת (למשל כדיאלוג). בואו נקרא לזה מטמורפוזה. (כי זאת מילה מאוד מגניבה, ואנחנו אנשים של מילים! בעיקר מגניבות!)
הבונוס שתזכו בו אם תיקחו דווקא את האפשרות של העברת מחשבות לדיאלוג – הוא שייכנס יותר "אקשן" לטקסט שלכם. כי דיאלוג תמיד מעניין יותר ממחשבות, כי התרחשות היא משהו אקטיבי, בעוד מחשבות הן עניין פסיבי למדי.
אבל אפשר גם ללכת לכיוון אחר.
אם הקטע שכתבתם קצר למדי – אתם מוזמנים להעלות אותו לכאן.
אם הוא ארוך, או שלא מתחשק לכם לחשוף אותו עדיין (או בכלל) מכל סיבה שהיא – ספרו כאן בקצרה מה עשיתם, איך היה, ומה למדתם מזה. או מה אתם מרגישים בעקבות זה.
חוץ מהתרגיל – אל תשכחו את מה שקיבלתם על עצמכם להיום, ושיהיה בהצלחה!!
הקטע המקורי:
אחרי התלבטויות רבות החליטה גילה לאזור אומץ ולשאול את ברוריה גיסתה בכבודה ובעצמה מדוע השליכה לה את החכה ברוב תשואות וברחה לה. זהו זה, החליטה, אעשה הכול כדי להשיג את מוטי וארמוס כל מחסום שיפריע לי במשימתי. אם מחסום אי הנעימות מגיסתי מפריע לי, ארמוס אותו.
***
הקטע המטמורפוזי:
גילה לחצה שוב על החיוג המהיר לברוריה גיסתה. הפעם לא ניתקה.
"בוקר טוב, גילה. מה קורה?"
"תגידי את".
"לא הבנתי".
"גם אני לא הבנתי".
"אני לא מבינה, גילה, אכפת לך לדבר ברור? אני קצת קצרה בזמן".
"זרקת לי חכה, נתת לי כתובת דוא"ל, ונעלמת. ביקשתי ממך עזרה ואת מתחמקת. אני לא מבינה".
"מה את לא מבינה, גילה?"
"אני לא מבינה אם את רוצה לעזור לי או שאת לא רוצה לעזור לי. אם את רוצה לעזור לי, תעזרי לי עד הסוף. ואם את לא רוצה לעזור, אל תתני לי ולעצמך תחושה שאת כן רוצה לעזור. אל תשחקי איתי. אל תשחקי לי ברגשות".
"לא שיחקתי לך ברגשות, גילה", נעלבה ברוריה.
"אין לי זמן להתווכח עכשיו. תחשבי על מה שאמרתי. כל טוב", ניתקה גילה. אי נעימות צרבה את עורה ופעפעה מתחת למעטה התוקפנות הזמני. עשרים וחמש שנה הן גיסות ומעולם לא שוחחה שיחה כה בוטה עם גיסתה המבוגרת ממנה בעשור.
***
השפעת המטמורפוזה
הפיכת הקטע לדיאלוג הפכה אותו לחי, נושם ובועט. אבל יותר מזה: תוך כדי המטמורפוזה התחוורו לי שכבות עומק נוספות ביחסים בין הדמויות.
היה נהדר.
איזה יופי! זה גם הרבה יותר מושך לקרוא הלאה… תודה!
ווואוו מצויין!
אהבתי! יצא יפה מאוד.
צבי. ממש יפה אהבתי.
איזה תרגיל אליפות ולמה לא חשבתי על זה קודם-:)
לקחתי קטע קצר, משהו כמו שבע שורות, בפרק שחיפשתי "להחיות".
באמצעות הדיאלוג גם קפצו לי רעיונות חדשים ונתתי יותר חיים לדמויות, מדהים מה חצי שעה של עבודה עם הכוון יכולה לתת.
בסופו של דבר יצא לי לא ממש קצר (פי שלוש מהקטע התיאורי), כי הפלגתי עם השיחה שהתנהלה, אז על מנת לא להכביד אמנע מלהעתיק לכאן.
תודה גדולה רחלי. אני אחשוב על זה בעוד מקומות שהטקסט מרגיש לי "מרדים"
איזה כיף!
קצת הסתבכתי עם התרגיל… ניסיתי למצוא קטע ולשכתב מחדש, אבל גיליתי שכל הספר אני "משחקת" עם דרכים שונות להעברת התוכן. דיאלוגים אני מאוד אוהבת ויש הרבה מהם (אולי להעביר הפוך? לשם התרגיל אולי אנסה…) וכמה שניסיתי לא מצאתי קטע שהייתי רוצה לכתוב אותו אחרת. אולי בערב אצליח להיות יותר ממוקדת ואמצא משהו.
חזרתי לסיפור שהגשתי ממש מזמן לעורך והוא ביקש לעשות בו שינויים.
למעשה שינוי די הפוך למה שביקשת. הסיפור המקורי מסופר מפי שני דוברים והשכתוב מוריד אותו לסיפור מפי דובר אחד.
גם זו מטמורפוזה 🙂
טוב, אז התחלתי לעבוד על טיוטה ראשונה שלי, עברתי על התקציר שכתבתי לסיפור ואני כרגע עובדת על פרק אחד.
קראתי את מטומורפוזה וזה מאוד מצא חן בעיניי, אני כבר יודעת בדיוק איפה אני רוצה ליישם אותו בסיפור שלי.
באחד הפרקים הוא חלק מזיכרון, במקום שהוא יופיע כמו שהוא אני אשכתב אותו כדיאלוג ובטוחה שזה יהיה הרבה יותר טוב ממה שזה היה עד עכשיו.
כרגע אני עדיין לא מוכנה להעלות חלקים אבל הבאתי לי הרבה חומר למחשבה, תודה רבה ותמשיכו כך.
מעולה!
זה בסדר גמור לא להעלות לכאן קטעים, העיקר שעולה למודעות…
אני לא זוכרת איך הגעתי הביתה, אני זוכרת שלא יצאתי יומיים מהחדר. בהתחלה אמא שלי חשבה שאני סתם לא מרגישה טוב, אחר כך היא הבינה שזה משהו אחר. סיפרתי לה. בכינו יחד. נרדמתי שאני חבוקה בזריעותיה. אני חושבת שזו הפעם הראשונה שהרגשתי אהובה.
הקטע המטמורפוזי
בעוד אחד מהפעמים שאימי נכנסה לשאול לשלומי ולנסות לברר מה קרה נשברתי והתחלתי לפרוץ בבכי
"זה היה במסיבה" גמגמתי מתחת לדמעות והיא המשיכה להקשיב "קבעתי עם עידו, התרגשתי שמישהו כמוהו סוף סוף הסתכל עלי." היא המשיכה להנהנן עם מבט חם ומקשיב בעיניה. נותנת לי את האומץ להמשיך "רציתי אותו, הייתי טיפשה, האמנתי לו. בהתחלה הכל היה טוב הוא היה עדין ואכפתי" גלגלתי את עיניי כלפי מעלה נזכרת במגע הנעים שלו וברגע הקצר הטוב שהיה. "תמשיכי, תוציאי הכל החוצה" אמי אמרה לי ברכות כשהיא מחבקת אותי. "ואז הם מצאו אותנו והכל השתנה" קולי הפך לשקט יותר, מתנצל. לא ידעתי על מה בדיוק אני מתנצלת אבל התביישתי במה שקרה שם. "הוא בחר בהם" הטחתי את המילים החוצה כירייה חדה ואמי כתגובה לחצה אותי אליה יותר. נותנת לי להרגיש מוגנת ואהובה. "הם קשרו אותי, ועשו בי כרצונם" המשכתי בלי לשים לב כמה המילים מכאיבות לאמי. "הרגשתי שאני מחוללת, הגוף שלי נהנה מהם, המשיך לרצות אותו ואני בפנים סבלתי. איך זה יכול להיות אמא? איך יכול להיות שהגוף שלי נהנה מזה??" יבבתי לתוכה והיא שתקה. לא הייתה לה תשובה להגיד לי.
מעולה!
זה הרבה יותר חזק ככה!
רק נקודה למחשבה: מה יקרה אם האימא לא תהיה כזאת מחבקת? מה יקרה אם יהיה שם קונפליקט נוסף?
מובן שאת ההחלטה את מקבלת, רק נסי לחשוב…
תודה רבה שהעלית!!
מעניין מה שאת מציעה… אחשוב על זה
איזה כיף לשתף:))
זה רק היום השלישי לאתגר ואני מרגישה כל כך בתוך זה, זה ממש ממלא ומשמח. מדהים!
אז תודה שוב רחלי!
ווידוי קטן – חוץ מהסיפור שאני מנסה לחזור אליו, גיליתי אתמול את שירי ההייקו ועפתי על זה…. כתבתי כבר 40 הייקויים קטנים:) אולי אשתף בהמשך..
לגבי התרגיל הנוכחי- אז ככה, כתבתי משהו. אבל כתבתי את שני הקטעים עכשיו. אולי זו קצת רמאות, פשוט רציתי כבר לבצע את התרגיל והטקסטים שכתבתי לא איתי כרגע. אז כתבתי קטע של מחשבה ואז הפכתי אותו לדיאלוג.
בסופו של דבר אני מרגישה שזה לא מספיק חד.
השינוי לא דרמטי. הרגשתי שיצא לי פשוט לתאר את הסיטאוציה משני כיוונים שונים. אשמח לשמוע את דעתכם 🙂
המחשבה:
היא ישבה ושתקה. לא מסוגלת להביט בעיניו. מרוחקת. זמזום טורדני ממלא את ראשה.
הוא שוב ניסה לתפוס את מבטה, היא נשכה שפתיים. תוהה בפעם האלף איך הביאו את עצמם למקום הזה. שוב.
הוא התחיל לדבר. המילים שלו ריחפו מעליהם כמו עלים ברוח, מתערבלות מעליה, מקיפות אותה, רכות, אווריריות, אך לא ממש נוגעות. היא התעייפה מלהסתכל בהן. היא לא הקשיבה לו. היא אף פעם לא מקשיבה כשמגיעים לנושאים האלו, כשהוא שוב נוגע בדברים שהיא פשוט לא מוכנה לשמוע. אין אצלה אמצע. או שהיא מתלהמת ומדברת בלי לעצור, או שהיא שותקת, אטומה, מסרבת להיות נוכחת ברגע.
ההפיכה לדיאלוג:
אביב הרגיש את הקור שנשב ממנה, היא אפילו לא זרקה מבט אחד לכיוונו. משהו בו התכווץ למראה פניה החתומות. למה היא לא אומרת כלום? הזרות שביניהם הכאיבה לו. בעיקר כשזה מגיע ממנה. תום שלו, שתמיד כל כך שופעת אהבה. "תום.." ניסה לתפוס את מבטה, אך היא התחמקה ממנו. לעזעזל. לעזעזל עם הכל. "תום.." התחיל שוב "לשנינו לא קל עם המצב, את יודעת שלא היה לי מושג שככה את מרגישה. אכפת לי ממך, בסדר? אבל זה בלתי אפשרי לי להיכנס למשבצות הקטנות שאת מציירת לי. זה חונק אותי. אני לא רוצה ככה תום. אבל אני גם לא רוצה להכאיב לך, בבקשה…" הוא חיכה לתגובה ממנה אבל הרגיש שהיא כבר הציבה קיר. הוא חיפש ניצוץ כלשהו של הכרה בעיניה אבל לא מצא כלום.
נסי להיות יותר ספציפיות. על איזה מצב מדובר? מה המשבצות שהיא מנסה לדחוף אותו אליהן?
תבדקי אם זה מחדד לך…
אני לא מכירה את יוני שוקי ועובד. מבחינתי אלו אנשים ממקום אחר. אף פעם לא דיברתי איתם ולא היכרתי את עולמם. אני רק יודעת שהם באים לשבוע ולאחר מכן חוזרים לביתם ואז מגיע צוות מטבח אחר שעובד שבוע וחוזר חזרה.
והקטע החדש.
את מכירה את עובדי המטבח?
לא. מאיפה שאכיר אותם?
יש שם שלושה – יוני שוקי ועובד.
כן אבל הם מתחלפים. אני יודעת שכל שבוע מגיעים שלושה אחרים. לא?
זה משלשום:
הרוק נטף על פני. לא היה ספק בכך. זה רוק. לא הרגשתי רטיבות או משהו כזה, אבל ידעתי שזה רוק. עץ הסיגלון היה מלא בפרחיו הסגולים. על הכביש נערמו פרחים רבים שנשרו, חצוצרות סגולות קטנות, נטושות. אף פעם לא ירקתי וגם לא ירקו עליי. ארנון, שזה עתה ירק עלי, עדיין עמד מולי, בוחן את התפתחות העניינים, עיניו נוצצות, מצפה. רחלי גם עמדה על ידינו, דויבי עמד וראה זאת. השמיים נראו לי מאד גבוהים במין כחול בהיר בהיר. אולי הם לא ראו זאת. ארנון הסתכל עלי במבט מתגרה, מנצח. זה היה על יד הבית שלו ואמא שלו בדיוק יצאה מהבית ונעמדה על ידינו. היה ברור לי שאמאשלו ראתה את כל ההתרחשות.
הרמתי עיניי אליה, למבוגרת היחידה, מצפה, ממתינה, מחכה שהיא תנזוף בו… "מגיע לָך"," ירתה אליי את המילים מפיה, חצי צועקת, רוק בקצוות שפתותיה, "חצופה שכמוך!". הדמעות בכלל לא צפו. הן נעצרו אי שם בסכרים שסכר מוחי, השמיים עדיין היו רחוקים.
חורבותיי הסתובבו אחורה, לכוון הבית שלי, ומרחוק ראיתי את אבא שלי יוצא מביתנו.
"א ב א !!!!!" צעקתי בראשי, "א ב א !!!! תראה מה ארנון עשה לי, אבא, הוא ירק עלי! תראה איך שאמא שלו לא מגינה עליי, איך שאמא שלו גם פוגעת בי!!!" צעקתי בליבי. התביישתי לערב אותו בביש כה שפל. אבא היה מרחוק, ממילא עם המשקפיים העבים שלו – לא יכול היה לראות מה קורה פה. נופף אלי בידו ופנה לכוון השני, חוזר לעבודה אחרי הפסקת הצהרים.
הסתובבתי בחזרה, עדיין במערכה, מבטי ארצה עם פרחי הסיגלון הנשורים מן העץ.
רחלי כבר דיברה עם דובי, וארנון הלך, טופף בנצחון עם אמא שלו הביתה. השמיים נראו לי רחוקים.
המטמורפוזה זה שאני מעיזה לשתף (-:
כל הכבוד! מעולה שכמוך!
אז החלטתי לעשות את התרגיל כמו שצריך- לקחתי דיאלוג קיים (שנכתב לפני עידנים..) והפכתי אותו לתיאור.
הייתה חוויה מעניינית, כיפית ומפתיעה.
תרגיל 1 מטמורפוזה
"את לא צריכה לדאוג לכאוס של כל העולם! כעס אביב, כשהוא מועד על ערימת ענפים בריצתו אחריה. "זה לא התפקיד שלך!" קרא אחריה, מתאמץ להדביקה. תום לא טרחה אפילו לסובב את ראשה. היא רצה, קול פצפוצי העלים הנרמסים תחת רגליה ממלאים את אוזניה והיא מתעלמת מקריאותיו. "די!" התנשף אביב. הוא כבר הספיק להדביק אותה. "תום" הוא תפס את ידה ומשך אותה לכיוונו, מכריח אותה לעמוד מולו. "די,תום" ביקש חרש כשנתקל בעיניים הקשות שננעצו בו. היה משהו פראי ויפה בה באותו הרגע, ניצבת כך מולו, מתריסה וכואבת, עם השיער שסוער סביב פניה והעיניים הנוצצות ברגש. הוא הרפה מידה, נרתע, כמו חש בגלי האנרגיה שעלו ממנה. היא פנתה ללכת ממנו.
הפיכה לתיאורים
הייתה זו שעת דמדומים. השמיים החליפו צבעים מרהיבים בעצלתיים. על הארץ פוזרו בנדיבות עלי השלכת, בגוונים חמים, פריכים, שבריריים למגע. שביל דק התווה דרך בין עצי החורשה ובסופו עמד פנס מבוייש שאורו נבלע באור היום. השקט היה כמעט מושלם עד שקול גברי קטע אותו. בתחילה צועק בכעס, צרוד ומתאמץ ולאחר מכן לוחש, נשמע אך בקושי ברוח, מתחנן ונבלע בין קולות הטבע הנפגשים בסופו של עוד יום שגרתי.
שניהם נפלאים! תודה שהעלית!
מקסים
השתמשתי בזה בפוסט שכתבתי , כתבתי דיאלוג ביני לבין עצמי , היה כייף!!
מגניב מאוד! רוצה לשתף?
טוב מסתבר שאני מפחדת ממטמורפוזה, במשך יומיים התחבטתי ושכנעתי את עצמי שאין שום דבר שאני יכולה לשנות ואם אשנה זה יהיה ממש לא טוב. היום הצלחתי לשבור את המחסום ואין ספק שהטקסט בעיניי הרבה יותר מוצלח.
התלבטתי אם לפרסם ואז החלטתי להפסיק להתלבט כל הזמן ופשוט לשלוח
זו התוצאה
הקטע הישן:
לבסוף השבועיים חולפים אבל תשובה מהאקדמיה לא מגיעה אל סף דלתנו.
כולם מתוחים והחברים מכיתת המוסיקה של רייצ' מחליטים לארגן מסיבה כדי לשחרר קצת לחץ וגם אני מוזמנת.
אבל ג'וי לא רוצה לנסוע היא אומרת לי שכואב לה הראש והיא עייפה ובנוסף התחיל לרדת שלג כבד. זה לא אמור למנוע מאיתנו לנסוע השלג נפוץ בירושלים בחודש ינואר. ג'ולי עומדת מול החלון הגדול בסלון. היא מתבוננת בפתיתים הנוחתים בשקט על גגות העיר. השיער שלה בדמדומים נראה אדמוני יותר מבלונדיני. צמרמורת עוברת בגבי. משהו בעמידה שלה נוגה.
אני מנערת את ראשי. אני חושבת יותר מדי. אני חייבת להוציא אותה ממצב הרוח הקודר שתקף אותה. ו
הקטע החדש:
כולם מתוחים והחברים מכיתת המוסיקה של רייצ' מחליטים לארגן מסיבה כדי לשחרר קצת לחץ. אני נכנסת לחדר של רייצ'ל, היא שוכבת על המיטה מביטה בתקרה ושומעת מוזיקה אני נעמדת מולה מנופפת בידי והיא לוחצת על הטבעת שלה. המוסיקה נפסקת ואני מחייכת חיוך קצת רחב מדי "איזה כיף יש מסיבה".
"תלכי בלעדי כואב לי הראש"
החיוך שלי נמחק
"רייצ' תפסיקי עם זה, זה לא עוזר"
"על מה את מדברת?"
אני כבר לא עוצרת בעצמי
"על מה אני מדברת? על הרסיטל הארור שרודף אותך. אני מצטערת. אבל את חייבת להשתחרר מזה. הכל יכול לקרות, לכי תדעי אולי בכלל יקבלו אותך למרות הכל"
אני רואה תקווה נצתת לרגע בעיניה ואני מנסה לתפוס אותה.
"ריצ' בואי נלך למסיבה זה יעשה לך טוב להיות עם כולם"
אני רואה את שביב האור נכבה במהירות, היא מתיישבת.
"אלכס, אני מעדיפה להיות לבד וחוץ מזה תסתובבי רגע לחלון, התחיל לרדת שלג"
אני מסתובבת ורואה פתיתים לבנים יורדים, שלג כבד. ריצ'ל נעמדת לידי ואנחנו רואות איך העולם מתכסה בשמיכה קרה.
אני מסתובבת אליה ומשהו בעמידה שלה נוגה, צמרמורת חולפת בגבי והיא מדברת בלי להתיק את מבטה מהחלון.
"את יודעת שלא מזמן קראתי שלפני כמעט שלושה עשורים בירושלים היה יורד שלג פעם בכמה שנים וגם אז הוא לא תמיד היה נתפס, מוזר נכון? ולחשוב שעכשיו בכל חורף יש כאן שלג כבד לפחות לכמה שבועות" היא מסתובבת אלי, העננה שאפה אותה כבר איננה שם. הטבעת שלי מצפצפת, גדי שלח לי הולוגרמה שלו קופץ ומצייץ:אנחנו במסיבה מתי תגיעו?"
אני עושה לה את הפרצוף שהיא לא מצליחה לעמוד בפניו "פליז בואי נלך, בשבילי"
היא שותקת והולכת לארון הבגדים
"טוב בסדר, אבל שלא תעזי להכריח אותי ללבוש את השמלה השחורה שלי"
"יש" אני תופסת אותה חזק מאחור
"אלכס די" היא מנסה לחמוק ממני אבל אני ממשיכה לחבק אותה חזק. היא משתחררת ואני רצה מהר לפני שתתנקם בי אני צועקת לה מהמסדרון
"אני אוהבת אותך מכוערת" אני שומעת אותה עונה לי "גם אני אותך קופה"
איזה כיף ששיתפת! גם בעיניי זה נהדר!
באיחור לא אופנתי, עסוק בשכתוב והחלטתי לנסות כוחי גם בתרגיל מטמורפוזי
המקור
שני מניינים של בתי כנסת יש בשכונתנו. האחד אשכנזי השני ספרדי. למרות שמבחוץ נראים שניהם כתאומי סיאם, שונים הם זה מזה. בעיצובם, בקהלם ובעיקר בקולות היוצאים מהם.
האחד צבעוני, מעוטר בלוחות פלחי שיש, שלטים ממורקים מנחושת קלל ומנירוסטה מבהיקה , נברשות, חיפויי עץ ופרוכות מכל עבר, מקשטות כל פינה. ניכר שגבאי בית הכנסת הספרדי מקדיש את מרבית שעותיו ועתותיו להרבות את יופיו של בית הכנסת, בבחינת זה אלי ואנווהו. בית הכנסת הסמוך לו, האשכנזי נבנה באותה מתכונת, שניהם חולקים כותל משותף, אך מי שיצא מהאחד ויכנס בשני יחוש כי מאז שנרכשו הספסלים והותקנה תאורת הפלורסנט לא נעשו בו שינויים כלל.
המשוכתב
שני מניינים של בתי כנסת יש בשכונתנו. האחד אשכנזי השני ספרדי. למרות שנראים כתאומי סיאם, הגבאי טוען שאין להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו . יהושע ממן , לוקח אותי בידו ומצביע על כל השקעתו בבית הכנסת הספרדי, " הנה שים לב , כאן עיטרנו את הקירות בפלחי שיש" ואני שם לב שלכל נברשת, או תמונה יש שלטים ממורקים מנחושת קלל ומנירוסטה מבהיקה. "יום יום, אני מקפיד לצחצח את בית הכנסת כולל השלטים, תאר לך שיבוא תורם, ויראה שתרומתו אינה מטופלת כראוי" . עיניי לא שבעו מחיפויי העץ ופרוכות מכל עבר, מקשטות כל פינה. שאלתי אותו מה מניע אותו ככה להקדיש את כל עיתותיו לבית הכנסת, והוא בפשטות עונה "מה השאלה ? זה אלי ואנווהו" .
בית הכנסת הסמוך לו, האשכנזי נבנה באותה מתכונת, שניהם חולקים כותל משותף, יצאתי מהאחד ונכנסתי בשני, אף אחד לא קיבל פני , חושך ועזובה שלטו בו ,חשי כי מאז שנרכשו הספסלים והותקנה תאורת הפלורסנט לא נעשו בו שינויים כלל