מה עומד בלב הרומן הרומנטי? מי קהל היעד שלו? מהן הציפיות של הקורא? מהי העבודה שלנו ככותבים? על כל השאלות האלה נענה בפוסט הזה.
מהו רומן רומנטי?
זה היה מגניב ממש אם זה לא היה פוסט, אם היינו ממש מנהלים כאן דיון. מכיוון שלא זה המצב – אני אתן את השורה האחרונה ככה סתם וגמרנו: רומן רומנטי הוא סיפור שבלבו יש זוג (פעם זה היה גבר ואישה, היום הכול אפשרי) ומחויבות. הזוג והמחויבות שביניהם – הם שנושאים על כתפיהם את הרומן הרומנטי.
מי קהל היעד של הרומן הרומנטי?
בדרך כלל נשים משלושה סוגים:
- נשים שיש להן זוגיות מאושרת ורוצות עוד מכל הטוב הזה
- נשים שיש להן זוגיות לא מאושרת וכמהות למשהו מהטוב הזה
- נשים שאין להן זוגיות וכמהות לה
גברים, כמו שרמזתי קודם – פחות מתעניינים בז'אנר, ולכן נתעלם מהם כרגע…
מהן הציפיות של הקוראת?
כאן אני עומדת להשתולל עם סטיגמות. לזכותי אני רוצה להגיד שני דברים: א. זה סיכום של הרצאה מכנס שאני נמצאת בו. הבטחתי להעביר לכם את התוכן של הכנס, וחשוב לי להיות נאמנה להבטחה שלי, אז זה מה יש. ב. נו, מה לעשות, ככה זה…
אז הקוראות של הרומנים הרומנטיים רוצות למצוא בהן גיבורה שהן יכולות להזדהות איתה ולהתחבר אליה. זה אומר שיופי שיהיו לה כמה מעלות, ומגניב שהיא תהיה יפה למשל, אבל חשוב שיהיו לה גם פגמים. שתהיה חמת מזג למשל, או פזיזה – מישהי שפולטת דברים ואז מצטערת עליהם, או אימא לא מושלמת רחמנא לצלן. כאלה מין. היום הולכות טוב נשים חזקות ועצמאיות. טוב שיהיה בה משהו שאפשר להעריץ.
ומה לגבי הגבר? גבר יפה תואר, חכם ועשיר זה בסדר, אבל מה שבאמת חשוב זה שזה יהיה גבר שיש בעולם. משהו אמין. מישהו שממש אפשר לפגוש ברחוב.
מה עוד? זה יהיה קשה לקריאה, אבל זה הז'אנר… נשים רוצות להיות קצת האימהות של בני הזוג שלהן. הן רוצות לדאוג להם, לטפל בהם, להציל אותם. רוצים לכתוב רומן רומנטי? באיזה שהוא שלב תצטרכו לספק גם את הסחורה הזאת.
אז מה העבודה שלנו ככותבים (ובואו נודה באמת, בעיקר כותבות)?
אנחנו צריכים קודם כול לזכור מה הקוראות שלנו רוצות. החיים קשים מספיק כמו שהם. הן לא רוצות לקרוא על החיים. הן רוצות למצוא אושר. למצוא אהבה. והדבר החשוב ביותר שאנחנו חייבות לזכור הוא שרומן רומנטי הוא פנטזיה. ומכיוון שיש בו כל כך הרבה פרטים לא מציאותיים – חשוב שבעתיים שהסיפור יהיה כתוב מצוין, ושהוא יהיה אמין. הקוראות של הרומן הרומנטי רוצות להאמין שהפנטזיה אפשרית ולשקוע בה לחלוטין.
מוזמנים לכתוב כאן בתגובות מה חשבתם, ולהוסיף דוגמאות שנתקלתם בהן…
למרות הנטייה של השנים האחרונות לייצר נשים עצמאיות עדיין הרוב זה נשים שהגבר הוא ש"מציל" אותן והן בסופו של דבר מתגלות גם כאלו שמצילות חזרה אפילו שהוא לא ידע בכלל שהוא כזה…
חשובה ההדדיות בסיפורים הרומנטיים, שגם לה וגם לו (או גם לה ולה או לו ולו) תהיה חשיבות, שאף אחד לא יהיה נזקק מידי.
את צודקת כמובן.
בקורס שהייתי בו היה דגש רב על העניין הזה.
בעבר דמות האישה ברומן הרומנטי הייתה מאוד חלשה, תלותית וכן הלאה.
היום מי שקוראות את הרומנים הרומנטיים הן נשים חזקות ועצמאיות שזקוקות לרגע מנוחה מכל האחריות שרובצת על כתפיהן.
זה אומר שהרומן חייב להיות כתוב בצורה אינטליגנטית, ושהדמויות שבמרכזו חייבות להיות כאלה שנוכל להזדהות איתן – חזקות, עצמאיות, וכן הלאה.
יש הבדל תהומי בין מה שנכתב לפני 30-20 שנה ובין מה שנכתב היום, או לפחות ראוי שיהיה…
וואו, יש לי כל כך הרבה מה להגיד על הז׳אנר הרומן רומנטי, שאני לא בטוחה שיש מספיק מקום ב״ריבוע התגובה״.
הז׳אנר הזה כל כך התפתח בשנים האחרונות והוא כבר הרבה יותר מסיפור סינדרלה ממוצע. הקוראות נעשו יותר מתוחכמות, הן רוצות יותר, הן רוצות שספר שיטלטל אותן, שיגרום להן לדפיקות לב, לכן זה כבר לא רק הפנטזיה הבלתי ממומשת של הגבר העשיר והנאה והעלמה במצוקה.
כמי שכותבת וגם קוראת את הז׳אנר (שלא נאמר מכורה לז׳אנר) אני רואה לאחרונה מגמה חדשה – אנחנו גם רוצות לקרוא פחות סקס. כלומר, כמובן לא לוותר על החלק הזה, אבל גם לא להפריז.