הדרך שלא נבחרה הוא שמה של פואמה שכתב רוברט פרוסט בשנת 1915, והיא נחשבת לאחד השירים הידועים והמצוטטים ביותר בשפה האנגלית.

השיר מתאר הולך רגל שמגיע לצומת דרכים ועליו לבחור לאן ללכת. הבחירה בדרך אחת נושאת עמה, כמובן, את הוויתור על הדרך האחרת. המשורר מביע רצון לשוב וללכת בדרך שלא בחר בה הפעם, אבל יודע שככל הנראה זה לא יקרה. בדרך כלל אנחנו לא שבים לאחור.

גם הגיבור שלכם, במסעו בעלילה שטוויתם לו, מגיע מפעם בפעם (או ממש כל הזמן…) לצמתים שבהם עליו לבחור. הרבה פעמים הגיבורים שלנו מצטערים על הבחירות שלהם, או תוהים מה היה קורה אם היו בוחרים אחרת. אתם יודעים את זה כבר… זה קורה גם לנו…

מה אפשר לעשות עם זה?

אפשרות אחת היא באמת לתת לו לבחור בדרך אחרת. לחזור אחורה, לתת לו לצאת לדרך השנייה, ולראות מה קורה. אם אתם עדיין לא יודעים לאן אתם הולכים עם העלילה, ובעצמכם לא בטוחים שמה שעשיתם עד עכשיו זה הכי טוב שיכולתם – לכו על זה, וכתבו למטה בתגובה איך היה ומה גיליתם.

אם העלילה שלכם בנויה היטב – אל תעשו את זה. חבל על הזמן שלכם. התרגיל שלכם יהיה כזה: טוו עלילה נוספת, עלילת משנה, שמראה מה קרה למישהו שבחר בדרך השנייה.

הכול ברור?

נפלא.

עדיין לא סגורים על זה?

הנה דוגמה מהממת לעניין הזה בדיוק: בספר הנפלא כל מה שלא סיפרתי, בהוצאת תמיר//סנדיק, יש גיבורה, מרילין, שרצתה תמיד להיות רופאה. מה מנע ממנה את זה? ובכן – שנות החמישים. מרילין גדלה בשנות החמישים שבהן היה קשה מאוד לאישה להגשים חלומות. היא עשתה כל מה שאפשר כדי להיות רופאה, אבל אז היא התחתנה וילדה ילדים, ומסלול ההתקדמות האקדמית שלה נחסם. באותו הרחוב שבו גרה מרילין, גרה גם ג'אנט וולף, עם בנה – ג'ק. ג'אנט וולף היא רופאה. היא בחרה את הדרך שלא נבחרה על ידי מרילין והגשימה את החלום שלה (וכנראה גם את החלום של עצמה). אבל זה לא מגיע ללא מחיר… וכך, בסיפור אחד אנחנו רואים גם סוג של מה היה קורה אילו מרילין הייתה בוחרת בדרך אחרת, וכך מעמיק הסיפור.

האם כבר יש לכם בסיפור שלכם דמות משנה כזאת שבחרה בדרך שהגיבור לא הלך בה? – כתבו עליה! אין? צרו אותה!

נסכם:

בתרגיל הזה יש שלוש אפשרויות:

1. החזירו את הגיבור שלכם לצומת ובחרו עבורו דרך אחרת.

2. ספרו על דמות משנה שמשקפת את הדרך שלא נבחרה על ידי הדמות שלכם.

3. צרו דמות משנה שמשקפת את הדרך שלא נבחרה על ידי הדמות שלכם, וספרו עליה.

כמו תמיד – דווחו! או שתספרו מה בדיוק עשיתם, או שתספרו רק מה למדתם מהתרגיל. מה שטוב לכם!

זהו התרגיל השלישי באתגר הכתיבה של מרץ 2018.

אם טרם הספקתם לענות על התרגילים הקודמים, כאן תמצאו את התרגיל הראשון, וכאן את התרגיל השני.

בהצלחה!