אני ממש אוהבת ספרי כתיבה – כלומר – ספרים שמלמדים כתיבה. אני חושבת שזו אחת הסוגות האהובות עליי ביותר. בעברית אני משתדלת מאוד שיהיה לי כל מה שיצא – טוב או לא טוב, כי אני מאמינה שראוי שאכיר היטב את כל מה שיש. באנגלית אני קצת יותר בררנית, ומשתדלת לקנות לפי המלצות. לפעמים זה ממש מוצלח, ולפעמים פחות. אז מה יש לי על המדף?
ספרי כתיבה שנכתבו בעברית
ממה עשוי התפוח? שש שיחות על כתיבה ועל אהבה, על רגשי אשמה ועל תענוגות אחרים – ספר הבנוי כשישה ראיונות ומבוסס על שיחות שנערכו במשך שנים בין הסופר עמוס עוז לבין העורכת שלו, שירה חדד. ספר שמצייר דיוקן של סופר. עוד על הספר קראו בלחיצה כאן.
מתחילים סיפור, עמוס עוז – מה קורה בהתחלה? תחילת הסיפור היא חוזה בין הכותב והקורא. לפעמים הכותב מקיים את הדברים שהבטיח, ולפעמים לא. בספר הזה סוקר עמוס עוז את השלב הזה ביצירותיהם של כמה מהסופרים הנערצים.
מזיכרונותיה של תולעת ספרים, חיים באר – ספר המכנס את מיטב רשימותיו ומסותיו של חיים באר על כותבי ספרים שונים. זה לא ספר שמלמד איך לכתוב, אבל הוא בהחלט מרחיב את היריעה בכל הנוגע בכתיבה ובאנשים כותבים.
בונים סיפור, יונתן יבין – מדריך כתיבה המבוסס על כתיבתו של יונתן יבין ועל סדנאות הכתיבה שלו.
איך כותבים סיפור, אורי פרץ-שרון – מדריך לכתיבת פרוזה המביא סקירה מובנית ושיטתית של תורת הכתיבה ומבוסס על הספרות הלועזית הענפה בתחום.
לטפס על ההר או איך לכתוב, אורנה קזין – מסה על כתיבה, ובה ציטוטים של ענקי הספרות על תהליכי הכתיבה שלהם, כללי ברזל של כתיבה וטכניקות פשוטות להתמודדות עם מחסומים ועיכובים.
רב-מכר – להגשים את חלום הכתיבה, יובל אברמוביץ' – ספר פשוט וקליל שמפיל מחסומים ומנטרל פחדים, מפשט רעיונות בומבסטיים, ובעיקר מנסר את רגליה של הבמה הגבוהה והלא מושגת של "להיות סופר", ומנגיש אותה לכל אדם שיש לו רעיון בסיסי לסיפור, תשוקה עזה לכתיבה ויכולת התמדה.
יש לך את זה – איך לכתוב סיפורים סוחפים ונוגעים בלי ליפול לבורות הפעורים בדרך, שפרה גליק – מדריך כתיבה קליל וחמוד שכבר בהתחלה מעדכן שאל חשש, יש לך את זה! לרכישה לחצו כאן.
נכתב בטעות, עדי איצקוביץ – מדריך כתיבה המאורגן כאוסף של טעויות כתיבה ומסביר איך להימנע מהן.
הילד הכותב, יהונתן גפן – ממואר של יהונתן גפן על חיי הכתיבה שלו.
מטפחת כחולה הופכת לעומק באר – ספר סדנאות כתיבה.
ראיתי והנה, יונדב קפלון – שמונים וארבעה תרגילי יצירה בהשראת פרשות השבוע ומועדי ישראל.
מאחורי ההר, מאיה ערד – הספר הזה לא באמת שייך לקטגוריה של ספרי כתיבה, הוא ספר פרוזה, אבל כשאר ספריה של מאיה ערד, הוא מתכתב עם הקלאסיקה העולמית, במקרה הזה – הקלאסיקה של הספרות הבלשית, ואפשר ללמוד ממנו המון על הכתיבה של ספרות בלשית. ובכלל, לדעתי הדרך הטובה ביותר ללמוד כתיבה – היא לקרוא ספרים מצוינים ולנתח אותם. אז הנה דוגמה.
ספרים על כתיבה שתורגמו לעברית
סיפור, רוברט מקי – אני חושבת שזה הספר הראשון על כתיבה שקניתי לי, כשהבנתי שיש ז'אנר כזה, של ספרי כתיבה. רוברט מקי הוא אחד המורים הבכירים והמוערכים בעולם בנושאי כתיבה ותסריטאות, וזכה למעמד של גורו. בספר הזה הוא מתווה עקרונות ודרך, ושם דגש מיוחד על מבנה הסיפור. תכלס, ספר חובה. בעברית נראה שהוא אזל. אולי תצליחו למצוא אותו בחנויות יד שנייה. באנגלית הוא זמין כאן.
על הכתיבה, סטיבן קינג – בספר הזה (היחיד של סטיבן קינג שהצלחתי לקרוא, השאר מפחידים אותי נורא…) פותח סטיבן קינג דלת אחר דלת אל חייו ואל עבודתו, וחושף את סודותיהם. הספר מחולק לשניים. החלק הראשון הוא מעין ממואר, בשני פורש קינג את יסודות הכתיבה. ספר חובה, ואחד האהובים עליי באופן אישי. יש לי אותו בעברית, ובאודיו, ואני מאזינה לו לעיתים קרובות בנסיעות. בעברית קשה מאוד להשיג אותו. באנגלית תמצאו אותו בקלות ובזול בלחיצה כאן.
ציפור ציפור, אן למוט – למה אנחנו כותבים? מה טוב בטיוטות גרועות ומה רע בפרפקציוניזם? איך מתמודדים עם קנאה בסופרים מצליחים יותר? הספר הזה מוגדר (בכריכה האחורית שלו) כשנון, פרובוקטיבי ונוגע ללב ועם זאת מעשי ותכליתי, המדריך האולטימטיבי לסופרים מתחילים ומנוסים כאחד, ומופת לכתיבה אישית שתרתק כל אוהב ספרות. מבחינתי כל מילה אמת ועוד הרבה יותר מזה. זה הספר האחד שיש לי באנגלית, בעברית ובאודיו (באנגלית), והפעמים ששמעתי אותו בנסיעות לא יימנו מרוב. אן למוט לא יודעת את זה, אבל היא אחת מחברותיי הקרובות ביותר. כרגע, למשך פרק זמן שאני מניחה שלא יהיה ארוך, הספר זמין לקנייה באתר של הוצאת כתר. מעדיפים לקרוא אותו באנגלית? לחצו כאן.
על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה, הרוקי מורקמי – "לא התחלתי לרוץ בדרכים כי נתבקשתי על ידי מישהו: 'האם אתה מוכן להיות אצן?' בדיוק כמו שלא התחלתי לכתוב ספרים מפני שמישהו ביקש ממני להיות סופר. יום אחד, לפתע פתאום, התחלתי לכתוב ספרים. ויום אחד, לפתע פתאום, התחלתי לרוץ. תמיד חייתי בלי להיות תלוי בשום דבר, עושה את מה שאני רוצה לעשות, כפי שאני רוצה לעשותו. וגם אם ניסו לעצור בעדי, גם אם מתחו עלי ביקורת עוינת, לא שיניתי את דרך עשייתי את הדברים." הרוקי מורקמי הוא סופר יפני, מהאהובים בישראל, והוא גם אצן חובב למרחקים ארוכים. זה הוא ספרו האישי ביותר, ובו הוא משווה בין כתיבה ובין ריצה למרחקים ארוכים ומספר על השפעת הריצה על כתיבתו. הספר זמין באנגלית כאן.
חדר משלך, וירג'יניה וולף – "ברור לי שהאישה תשנה את צורתו של הרומן", הצהירה וירג'יניה וולף בפרק הרביעי של חדר משלך. המסה הזו ראתה אור בשנת 1929, ונחשבת בעיני רבים לאחד החיבורים הפמיניסטיים החשובים שנוצרו אי פעם. זה לא ספר שמלמד כתיבה, אבל בהחלט ספר חובה לכל כותב, ויותר מכך – לכל כותבת.
ענייני עבודה, פיליפ רות – כיצד נוצרת הספרות בתודעתו של הסופר, וכיצד התרחשויות העולם שבחוץ נוגעות בה? פיליפ רות הוא אחד הסופרים החשובים בעולם. בספר זה הוא מתאר מפגשים אינטלקטואליים אינטימיים עם סופרים מרחבי העולם, והם בוחנים יחד כיצד החיים מחלחלים אל כתיבתם. אחד המשפטים האהובים עליי ביותר בספר זה הוא זה שאמר אהרן אפלפלד: "המציאות, כידוע לך, תמיד חזקה יותר מהדמיון האנושי. יותר מזה, המציאות יכולה להרשות לעצמה להיות מופרכת, נטולת הסבר, חסרת פרופורציה. היצירה, לצערי, לא יכולה להרשות לעצמה את כל אלה."
קסם גדול, אליזבת גילברט – מההתחלה שלו נהניתי במידה שקשה לתאר. גילברט מדברת על קסם ועל פחד ועל רעיונות שתופסים עצמאות ומסתובבים בעולם, נודדים מראש לראש, עד שמישהו יעשה בהם משהו. ההמשך היה מעט פחות מרגש. בעיניי, עדיין שווה קריאה. מוצאים אותו כאן.
דרך האמן, ג'וליה קמרון – מסלול עצמאי לפיתוח היצירתיות, המיועד לכל אדם ששואף לחיי יצירה עשירים. הספר מתווה דרך של 12 שבועות לשיקום היצירתיות. אני מודה שלא הצלחתי לסיים אותו. בדרך כלל "דפי בוקר" – כתיבה אינטואיטיבית רצופה של משהו כשלושה עמודים בכל בוקר כדרך להכניס את הכתיבה לחיים – מיוחסים לה. אבל מצאתי אותם גם בספר שנכתב עוד קודם… באנגלית אפשר לקנות אותו כאן, ולאחרונה גיליתי שהוא נמכר גם בצירוף ספר עבודה. אני אוהבת ספרי עבודה, כי הם ממש גורמים לי לעבוד, ולהוציא לפועל את מה שלמדתי. אם זה מעניין אתכם – תמצאו את החבילה הזאת כאן.
הזכות לכתוב, ג'וליה קמרון – את הספר הזה אין לי בבית ולא קראתי אותו, ובכל זאת מציינת אותו, כי מעטים מאוד ספרי הכתיבה בעברית, ומעטים מהם המוצלחים… בספר זה קמרון טוענת כי "כל אדם הוא סופר במהותו והזכות לכתוב היא זכותו המולדת של כל אחד". היא מספרת כי בעזרת הכתיבה גילתה את האור, ומנסה להביא את האור גם לחיינו.באנגלית יש לו שם יותר מוצלח: The right to write. תמצאו אותו כאן.
עצם הכתיבה, נטלי גולדברג – הכתיבה מוצגת על ידי גולדברג כעשייה חושנית המשתפת את כל חלקי הגוף והנפש. בספר זה היא מספקת כלים להשתקת הקולות המפריעים לכתיבה, וכלים לעידוד תהליך הכתיבה והתמיכה בו. קשה להשיג אותו בעברית, באנגלית תמצאו אותו כאן.
מכתבים אל סופר צעיר, קולום מק'קאן – בהשראת ספרו של רילקה, שהשפיע על דורות של כותבים, חיבר קולום מק'קאן ספר מעורר השראה בזכות עצמו. בספר פרקים קצרים, גדושי עצות מעשיות ופילוסופיות על כתיבה. כאן תמצאו סקירה מקיפה יותר של הספר, וכמה עצות מתוכו.
מלאכת השיר, חורחה לואיס בורחס – בשנת 1967 נשא בורחס סדרה של שש הרצאות על "שירה במובן הרחב ביותר שלה" באוניברסיטת הרווארד. ההקלטות של ההרצאות נעלמו ונמצאו במקרה 30 שנים לאחר מכן בעליית הגג של ספריית האוניברסיטה. הדברים ראו אור לראשונה בשנת 2000. בגב הספר נמצא הציטוט הזה: "בכל פעם שאני מוצא את עצמי מול הדף הריק, אני חש שיהא עליי לגלות את הספרות בכוחות עצמי. העבר אינו יכול להועיל לי במאומה. לפיכך, כפי שאמרתי, אוכל להציע את תהיותי, ותו לו. אני בן קרוב לשבעים שנה, הקדשתי את חלק הארי של חיי לספרות – וכל שבידי להציע לכם הם ספקות." כבר מהציטוט הזה מבינים שהספר הזה הוא קסם. ובכל זאת, אצלי הוא נצרך במנות קטנות ואקראיות.
ספרי כתיבה באנגלית
ספרים על כתיבה באנגלית יש המון. באמת באמת המון. אני אציין רק כמה מהם.
Save the cat! writes a novel, ג'סיקה ברודי – זה אחד הספרים האחרונים שקראתי על כתיבה. הוא עוסק בפירוט רב במבנה העלילה, ומזכיר עוד כמה דברים סופר חשובים. הוא נמצא כאן בתחילת רשימת ספרי הכתיבה באנגלית כדי שחס וחלילה לא תפספסו אותו. הספר מבוסס על Save the cat המקורי שכתב בלייק סניידר מנוחתו עדן. סניידר כתב על תסריטאות. הספר הזה מתאים את העקרונות של סניידר לכתיבת רומנים. הם מתאימים מלכתחילה, פשוט כאן הכול נעשה הרבה יותר ברור. Save the cat המקורי תורגם לעברית בהוצאת אסיה, והוא בסדר, בעיקר אם אתם תסריטאים, אבל אם אתם כותבים שקוראים אנגלית, Save the cat! writes a novel הוא הבחירה הנכונה יותר בשבילכם. תמצאו אותו כאן.
Becoming a writer, דורותיאה בראנד – ספר שפורסם לראשונה בשנת 1934, ועדיין אקטואלי. הספר הזה מתאים במיוחד לכותבים בראשית דרכם, ונפלא גם בהמשך הדרך. בספר הזה נתקלתי בעניין "דפי הבוקר" שמיוחס בדרך כלל לג'וליה קמרון. אני תוהה אם זה המקור, או שהעניין הזה התקיים עוד קודם. בכל מקרה, למדתי ממנו המון, והוא מומלץ בחום. הנה כאן.
The writing Life, אנני דילארד – ספר קצרצר, 111 עמודים. הדקיק והצנוע ביותר על המדף שלי, ועונג צרוף. דילארד כותבת על הכתיבה בפיוטיות מהממת. מומלץ מאוד. האתגר היחיד בו הוא האנגלית, שהיא מעט יותר קשה מאשר בספרים האחרים שאני מונה כאן, אבל הספר שווה לגמרי את המאמץ. תמצאו אותו כאן.
Wired for story, ליסה קרון – ספר מצוין על כתיבה. בספר מסבירה ליסה קרון איך המוח שלנו מחווט, ואיך סופרים יכולים להשתמש במדעי המוח כדי לכתוב סיפורים שילכדו את הקוראים. קראתי את הספר הזה לפני כמה שנים, ולמדתי ממנו עקרונות חשובים מאוד על כתיבת סיפורים. הספר זמין כאן.
Story Genius, ליסה קרון – לאחר ההצלחה של הספר הקודם – קניתי מיד גם את זה. בספר הזה מסבירה קורן איך מתכננים עלילה מתחילתה ועד סופה (והרבה יותר מזה) לפני שכותבים 327 עמודים שלא מובילים לשום מקום. ספר מצוין. אהבתי מאוד. הנה כאן.
Techniques of the selling writer, דווייט סוויין – גם הספר הזה ותיק למדי. הוא יצא לראשונה בשנת 1965. המוטו של הספר הוא: אף אחד לא יכול ללמד אותך כישרון, אבל אפשר בהחלט ללמוד את הכישורים הפרקטיים של הכותב המקצועי. למידת הכישורים האלה בלי שום ספק תקצר את הדרך לכתיבה מקצועית בשנים רבות. ספר מעולה באנגלית משובחת (ואולי מעט גבוהה) ושורות קטנות וצפופות… קונים אותו כאן.
GMC: Goal Motivation & Conflict – דברה דיקסון – את הספר הזה הגדירה צ'רי אדייר, אחת הסופרות האהובות עליי בעולם, כ"התנ"ך" של הכותבים. לדבריה, יש ספרים שצריך להחזיק ממש בהישג יד, ויש כאלה שאפשר לשים על מדף קרוב, ואחרים שאפשר גם לשמור בחדר אחר. הספר המסוים הזה חייב להיות בהישג יד. מהספר הזה למדתי כמו שצריך את עניין הרצון החיצוני והרצון הפנימי, ועוד דברים חשובים ובסיסיים. ייתכן בהחלט שאני האדם האחרון שקנה אותו בגרסה מודפסת במחיר סביר, וגם זה היה לא פשוט בכלל. אפשר להשיג אותו כיום בגרסת קינדל או לשלם משכנתא קטנה על ספר בכריכה קשה…
Writing Subtext, לינדה סגר – ספר מייגע מעט, שסוקר את כל סוגי הסאבטקסט שקיימים בעולם, גם את אלה שלא ידעו שהם כאלה, אבל בסוף אי אפשר שלא לדעת איך בדיוק עושים את זה, וגם לא תוכלו לראות יותר שום סרט או פרק מסדרה ולא להבחין בסאבטקסט ששזור בו. מוכנים לעבוד קצת על הסבטקסט שלכם? הנה כאן נמצאת המורה.
Writing the breakout novel, דונלד מאס – הסופר הוא אחד מסוכני הספרות הנחשבים בארצות הברית (בארצות הברית אי אפשר להגיע למו"ל ללא סוכן) ובספר הזה הוא מסביר איך להביא את כתב היד שלכם לרמה הבאה, ולרשימת רבי המכר. הספר זמין כאן, ואם חפצה נפשכם, כאן תמצאו את ספר העבודה.
The Emotional craft of fiction, דונלד מאס – הספר שילמד אתכם איך לכתוב את הסיפור שמתחת לפני השטח, את הרגש שמוביל את העלילה. הספר עשיר בתובנות ובתרגילים שיעזרו לכם להעמיק את הסיפור שלכם וליצור ספר שהקורא יתחבר אליו. קניתי את הספר לאחר שהשתתפתי בסדנת כתיבה של המחבר. התרגילים שבו מוציאים מכותבים משהו מאוד עוצמתי. מומלץ! הספר זמין כאן.
The Emotion Thesaurus: A Writer's Guide to Character Expression – אחד הספרים היעילים ביותר שאני מכירה… כשאתם כותבים על רגש, אתם רוצים להראות אותו. לא לספר עליו. בספר הזה, שהוא מין אנציקלופדיה של רגשות – תגלו איך רגשות נראים, ומה המרגיש את הרגש חש בפנים. מבחינתי זה ספר חובה. הנה כאן.
Conversations on writing, אורסולה לה גווין – ספרה האחרון של הסופרת החשובה הזאת. הוא יצא לאור לאחר מותה. הספר מאגד שיחות של אורסולה לה גווין עם דייויד ניימון על כתיבת פרוזה, כתיבת שירה וכתיבת ספרי עיון. הוא חכם ועדין ונעים, וכמה תובנות שליקטתי ממנו – תמצאו בלחיצה כאן. כדי לקרוא אותו במלואו – הזמינו אותו כאן.
כמו שכתבתי מראש – ספרי כתיבה הם אחת הסוגות האהובות עליי, ואני קונה מהם עוד ועוד בלי בושה… אבל האמת (שכבר רמזתי עליה קודם) היא שלדעתי יש גם ספרי פרוזה שהם מדריכי כתיבה מצוינים, אם רק תקראו אותם פעמיים ואפילו שלוש, בקפדנות. שניים שאני אהבתי במיוחד: "כל מה שלא סיפרתי", של סלסט אינג. הספר הזה הוא ספר שערכתי את תרגומו, קראתי פעם אחת לפני שערכתי, ולפחות עוד ארבע פעמים אחרי, ואני עדיין מרגישה שיש לי המון מה ללמוד ממנו. ספר נוסף הוא "האשם" של באלדאצ'י. דיויד באלדאצ'י הוא אמן של ספרות מתח, וכתיבה בכלל. יש הרבה מה ללמוד מהאופן שבו הוא מעצב את הסיפורים שלו.
ובכלל, כדאי מאוד לקרוא כמה שיותר ספרים מהסוגה (ז'אנר) שבו אתם רוצים לכתוב. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד את המלאכה.
מכירים ספר כתיבה מעולה שלא ציינתי? כתבו לי! אני רוצה לדעת!
רשימה משובחת. אבל מאיפה הכי כדאי להתחיל?
שני הספרים שאני הכי הכי ממליצה עליהם הם ציפור ציפור של אן למוט (Bird by bird אם לא תמצאי בעברית), ו-על הכתיבה של סטפן קינג. הם בפירוש הטובים וממלאי ההשראה ביותר שקראתי.
וואווווו תודה רבה לך!!!
בשמחה!
זה פשוט ואוו, איזה יופי! רכשתי כבר כמה. מה שמאוד מפליא הוא שהספר "על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה", מאת מורקמי, אינו ברשימתך. אמנם יותר מסאי, אך אודות וסביב הכתיבה, ההשראה ומקורותיהן
הוא כבר על המדף, רק שטרם הספקתי לקרוא… תודה על ההמלצה! בקרוב אתקן את המעוות…
רשימה חשובה ומרתקת. תודה לך 🙂
מקסים.
יש גם ספרי שירה כתיבת שירה?
ברשימה הזו מופיעים שני ספרים שכתוב בהם גם על שירה – מלאכת השיר של בורחס, וספרה האחרון של אורסולה לה גווין.
אכן, ראוי שיהיו יותר…
תודה!
היי, אחלה של רשימה.
את מכירה אולי ספרים לכתיבה נטו? לא לסיפורים, אלא יותר כתיבה עברית נכונה למאמרים, דקדוק, שימוש נכון בביטויים וכו'.
הי, תודה!
האתר שלי אכן מתרכז בכתיבה ספרותית.
רשימה מעולה של ספרים שעוזרים לכתיבה נכונה תמצא באתר של ירעם נתניהו, בלחיצה כאן.
אני רוצה לומר משהו על ספרי כתיבה. את רוב הרשימה [בעברית] יש לי וקראתי מכריכה לכריכה.
מה שאני רוצה לומר – ספר על כתיבה הופך לספר על כתיבה רק אם אתם כותבים! זה התנאי הראשון. אל תקראו ספר על כתיבה אם לא התחלתם לכתוב. רק אם התחלתם לכתוב ויש לכם 'שגרת כתיבה' שעליה החלטתם ועליה אתם שומרים, תשיגו תועלת מספר הכתיבה. לו לעצתי שאלתם… רק אחרי שכתבתם עשרה פרקי טיוטה ועליתם על הכביש, רכשו את ספר הכתיבה. בדוק.
אני מתכוון כך – ספר כתיבה לא יכול לגרום לכם להתחיל לכתוב או לשמור על שגרת כתיבה. הוא יכול רק ללוות אתכם בתהליך הכתיבה, בעוד שאת התהליך אתם מניעים, באמצעות שגרת כתיבה, עקשנות והתמדה, ואמונה עצמית. תהליך הכתיבה אינו מונע לא על ידי הספר, לא באמצעות הטכניקות שכתובות בו, לא העצות, לא התבונות, וגם לא הבלבולים הטרחניים שבהם הסופר כותב על עצמו ושוב על עצמו [כן, גם את זה יש בחלק מהספרים].
לפני שאתם רצים להוציא כסף על רכישת ספרים תוכיחו לעצמכם שאתם כותבים. תתחילו לכתוב. והיה – אם מילאתם עשרה פרקים, או צברתם כך וכך מילים, או כך וכך שבועות של שגרת כתיבה – או אז רכשו ספר כתיבה. אחרי ההתנעה של המנוע הפנימי, ואחרי נסיעת כברת דרך של רצינות, הספר יכול לעזור לכם לא לטעות ולא לתעות.
נ.ב. לכותבים מתחילים, ממליץ על הספר 'רב מכר' של יובל אברמוביץ; לכותבים מתקדמים ממליץ על הספר 'בונים סיפור' של יונתן יבין. הספר עמוק, אבל אם קוראים אותו לצד כתיבה בפועל (!), מבינים היטב למה התכוון המשורר.
בברכת כתיבה נעימה
תודה על ההערה החשובה!
אכן – קשה להבין לעומק וליישם את הנלמד אם לא כותבים ומרגישים קצת לבד-לבד על מה מדובר.
ואכן – יש ספרים שהם מעין התפלשות בנפשו של הכותב ועל כן הם לא נכונים לכל אדם ולא בהכרח יסייעו לכל כותב אחר.
את רוב הספרים בעברית יש לי ….
לנטלי גולדברג יש עוד ספר שנקרא ממואר ויש בו תרגילים מדהימים לכתיבה…
שלום וחג שמח
האם ממליצים על ספר לתרגום לשפה הערבית
שלום אבראהים!
אני לא כל כך מבינה את השאלה.
אם אתה שואל אם יש לי המלצות על ספרי כתיבה בערבית – לצערי אני לא יודעת ערבית, אז אין לי יכולת להמליץ על ספר כזה.
אם אתה מבקש לדעת איך אפשר לתרגם ספרי כתיבה לערבית – זה דבר שנעשה בהוצאות לאור שמתעניינות בכך.
ההוצאה יכולה לבקש מהסופר לקנות את זכויות התרגום, ואז לתרגם את הספר. אפשר להמליץ להוצאות לאור לתרגם ספר מסוים.
כמובן – השיקול של ההוצאה הוא כמה קוראים יהיו, כי תהליך של תרגום הוא תהליך יקר.
אם אתה מכיר הוצאת ספרים בערבית שתרצה לתרגם ספר כזה – כדאי לפנות אליהם.
בהצלחה רבה!
רחלי היקרה, כמה את מעשירה אותי בתחום הכתיבה ועל תהליך הכתיבה.
יש לך טעות דפוס- בקטע של עמוס עוז: שירה חדד לא שירה חפר. בהצלחה בכל. דורית לרמן
האם יש ספרים על כתיבה יוצרת המיועדים לילדים?
לילדים ממש – נראה לי שראיתי פעם משהו לפני אלפי שנים בערך בצומת ספרים בפתח תקווה. לצערי לא זוכרת פרטים בכלל.
לנוער – ייתכן שחלק מהספרים כאן יכולים להתאים. אפשר גם את "לכתוב מבראשית" שאני מאמינה שמתאים גם לנוער בוגר.
יש גם את מדריך הכתיבה של אוג שיצא לא מזמן, מאת לירון פיין. הוא מעניין ממש וזורם כמו ספר פרוזה, ובעיקר מציג טכניקות חדשניות ויעילות שעובדות. הוא נמכר באמזון בעברית ולדעתי הוא מתאים גם לכותבים מתחילים וגם למתקדמים. אישית, מאוד אהבתי את איך כותבים סיפור של אורי שרון. הוא דן בסוגיות רבות בתהליך הכתיבה באופן שיטתי ועמוק עם המון דוגמאות וניתוחים מעניינים לספרים מוכרים בעברית ובלועזית. מקבלים ממנו פרספקטיבה רחבה מאוד על כתיבה.