אנחנו חיים בתקופה די מתעתעת. מצד אחד – אין עידן טוב משלנו להגשמת חלומות. מחנכים אותנו שאנחנו יכולים להשיג כל מטרה שנחפוץ בה. יהא זה טיול לחו"ל, שיווק מוצר, הבאת ילד לעולם, עמידה על במה… You name it. הכול אפשרי. ה-כ-ו-ל. רק צריך לרצות.

פרסום ספר – נופל גם הוא בקטגוריית הדברים האפשריים הללו. רוצים להיות סופרים? אין קל מזה. שבו, כתבו, וכשתסיימו – תוכלו להוציא את הספר בקלות רבה.

הוצאה מוכרת לא קיבלה את הספר ולקחה על עצמה את כל ההוצאות? לא קרה כלום!! אתם יכולים בהחלט לגשת להוצאה במימון המחבר (כלומר במימונכם) – שתעשה את העבודה בשבילכם.

יקר מדי? אתם צודקים. אתם לא צריכים אותם! אתם יכולים לעשות את זה גם לבד! אתם רק זקוקים למישהו שיארגן לכם את זה כמו ספר, בית דפוס, וסגרנו עניין. פשוט וקל.

וטעות שאין כדוגמתה.

אם אתם רוצים להוציא ספר לחוג המכרים שלכם – זה דבר אחד. כתבו את הספר, מצאו מישהו שיערוך לכם עריכה קלילה בהתנדבות, גשו למפיק הגון, הדפיסו לכם את עשרים העותקים שלכם, קטפו את התהילה והיו מאושרים.

אם אתם רוצים ספר שיגיע לחנויות ולקהל קוראים רחב – אתם צריכים לעשות הרבה הרבה יותר מזה.

אם זה העניין, אגב, אתם רוצים להתחיל מהוצאות הספרים הגדולות והמוכרות. נכון שגם שם יש פספוסים, נכון שהשיקולים שלהם הם כלכליים ולא רק אמנותיים, נכון שתרוויחו פחות על הספר, אבל: כל הוצאות הספר יכוסו, כך שבסופו של דבר – לפחות לא תפסידו עליו (אם אנחנו לא מתייחסים לשעות הרבות שכבר השקעתם בו כהפסד, ואנחנו לא מתייחסים אליהן כך), וגם – פוטנציאל מסחרי של הספר הוא דבר חשוב ומהותי. ונכון שהוצאות הספרים לא יכולות לנבא אותו באופן מושלם, אבל זה בהחלט מנחה אותן וטוב שכך.

אם תעבדו עם הוצאה מסחרית מוכרת – גדולים הסיכויים שהספר שלכם יעבור עריכה ראויה. הן ספרותית והן לשונית. והספר שלכם זקוק לעריכה ראויה. אני יכולה להגיד את זה בלב שלם בלי להכיר אתכם בכלל. כל ספר זקוק לעריכה מקצועית. גם שלי. גם של גדולי סופרינו. כל ספר.

לאחר מכן – הספר שלכם יקבל עימוד מקצועי, וכריכה מקצועית, ודפוס מקצועי. וגם הפצה מקצועית.

את כל אלה תקבלו אם תלכו להוצאה גדולה ומוכרת.

ואם לא – אם הספר לא יתקבל בהוצאה כזאת, ותחליטו שאתם רוצים להוציא אותו בכל זאת – אתם חייבים לדאוג לכל הדברים האלה לבד.

אתם חייבים לקבל עריכה ספרותית מקצועית של עורך מצוין (בדרך כלל עורכת מצוינת). ויכול להיות שתצטרכו שכתוב. ותצטרכו לעבוד המון עד שהספר יהיה ראוי לקריאה. והתהליך הזה עשוי להיות ארוך. הוא עשוי לקחת חודשים. הוא עשוי לקחת שנים.

ואחר כך, תצטרכו עריכה לשונית מצוינת. והגהה. וקוראים ראשונים שימצאו את הטעויות שהעורכת והמגיהה לא מצאו. תמיד יש כאלה.

ואז תצטרכו למצוא לבד את המעמד המושלם, ואת מעצב הכריכות שיודע לעצב כריכות וגם מכיר את הצד השיווקי של העסק הזה – כי כריכה היא במהותה עניין שיווקי. ותצטרכו לכתוב את הטקסט השיווקי (אל תתבלבלו, הוא שיווקי, והוא צריך להיות כתוב בדרך מאוד מסוימת) שמאחור, ותצטרכו לדאוג לברקוד, ולדפוס ולכל שאר העניינים.

והדובדבן שבקצפת – השיווק.

כשהספר יהיה מוכן ומודפס – תצטרכו להתחיל לשווק ולמכור אותו.

אם אתם לא מעוניינים להתעסק בשיווק ובמכירות של הספר שלכם – אל תוציאו אותו לאור. חבל על העבודה. חבל על הכסף. חבל על החדר בבית שיחזיק את משטחי הספרים. חבל על עוגמת הנפש.

 

אז האם כל אחד יכול להוציא לאור ספר (לבד, בכוחות עצמו)?

טכנית – ודאי שכן.

תכלס – זו עבודה רבה, שיש בה הרבה מאוד "חלקים נעים" שאסור להזניח אף אחד מהם. חשבו פעמיים אם מתאים לכם לצאת להרפתקה הזו. החלטתם שכן? בהצלחה!